Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är inte vart bilen byggs som avgör hur den beter sig på vägen
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 24 apr 2020, 21:26
VolvoB20 skrev:Man kan ju spara massor med pengar nu genom att man kan sätta på billiga asiatiska Ling Jing o Kim il Sung däck med S-hastighetsklass 180.
BildBildBild PRECIS! Lägga +500k på bil och sen snåla på däcken. Hahaha..
Skratta du, det var menat som ett skämt, men det var faktiskt ett argument jag fick av Volvo själva när jag frågade varför min XC70 är spärrad till 210. Om det var för väghållningen inte klarade mer. Nej det var för bilen skulle kunna levereras med billigare H-Däck som ju klarar just 210 km/h fick jag svaret.

Och det finns ju faktiskt massor man kan spara in på, om man begränsar toppfarten. Däck, bromsar, hjulupohängning, drivlina osv. Höga hastigheter ställer ju extrema krav på ett fordon. Om du spärrar det så blir det ju enklare och billigare att bygga.
Jag förstod att det vsr ett skämt.. Höll med.

Och förstår att dom gör så. Men sen kan man ju välja mellan bra och dåliga däck även i de klasserna. Att köpa det billigaste däcket som klarar 180km/h känns mindre klokt, men nog kan det väl också kanske finnas kvalitetsdäck i den klassen? Eller kanske inte funnits efterfrågan?
Det handlar inte bara om däck, det handlar om bromsar, hjulupphängningar, bussningar mm. Allt kan göras mer anpassat (och något billigare men så mycket dyrare är inte en hård bussning än en mjuk osv) om man kan skippa de där sista 50 km/h i toppfart. Är det bara dåligt? Vet inte vad jag tycker men jag förstår vad som ligger bakom deras beslut.

Sen att de försökte sig på ett trafiksäkerhetsargument som skäl i pressen var ju bara patetiskt och kanske den sämsta PR-insats jag sett senaste åren...
Steffe3 skrev:Kommer garanterat bli som med auto start/stopp, att folk hittar på en lösning som avaktiverar det varje start.
Självklart, det kommer inom 30 dagar från release ;-) Men 99.5% eller fler kommer ju inte att göra detta ändå. Det är ändå bra tycker jag ;-)
Lövet skrev:Sen att de försökte sig på ett trafiksäkerhetsargument som skäl i pressen var ju bara patetiskt och kanske den sämsta PR-insats jag sett senaste åren...
Vad var det som var dåligt med den PR-insatsen? Jag ser absolut att detta bidrar till sparade liv och kommer det även en kostnadsbesparing med det (vilken jag tror är ganska marginell) så är det väl bara bra.
MartinS skrev:
Lövet skrev:Sen att de försökte sig på ett trafiksäkerhetsargument som skäl i pressen var ju bara patetiskt och kanske den sämsta PR-insats jag sett senaste åren...
Vad var det som var dåligt med den PR-insatsen? Jag ser absolut att detta bidrar till sparade liv och kommer det även en kostnadsbesparing med det (vilken jag tror är ganska marginell) så är det väl bara bra.
Det sparar inte ett enda liv att spärra en bil i 180km/h. Då borde spärren suttit vid 70 km/h.
Då får vi vara överens om att inte vara överens, själv är jag övertygad om att det spar liv.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 31
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling