Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yakumo213
Hej.

När jag skulle starta bilen i morse så började massa lampor blinka och bilen betedde sig konstigt. Vid andra försöket så startade motorn i någon sekund innan den stannade. Detta hände några gånger innan jag gav upp.

När jag mätte med voltmeter så visade den 10.8v. Batteriet är 12 år gammalt.

Jag hittade ett nytt på biltema som verkar bra och starkt (90 vh): https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029869

Men batteriet är 4 cm längre än mitt befintliga batteri och kabeln som är kopplad till minuspolen är redan väldigt kort. Jag är rädd för att den inte ska räcka.

Någon som har erfarenhet av att koppla in ett batteri som är 315mm långt i en Volvo v70 2008?

Tack!
Kan inte svara för just det batteriet, men jag satte in ett https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029894 i min, och fick då byta jord/minuskabeln till en längre.

Det batteriet är dock 351 mm, mot 315 mm på det du tittar på.

Inte överdrivet komplicerad procedur, men man fick släppa på ena torkaren och täckplasten en bit för att komma åt .
Äääeeeee, Det är så här du inte skall koppla om du skall ladda batteriet med en yttre laddare. Jordklämman skall du inte sätta på batteripolen. Den skall du i stället sätta på någon plats med bra kontakt i bilens chassie, kan vara en skruv eller annat som är ansluten till bilens jord.
Du ser den stora röda klumpen på din bild? Det är en sorts mätsensor som känner av hur mycket ström det går igenom där. Om man då sätter jordklämman som du har gjort, direkt på jordklämman så får den mätgrejen fel uppgifter och batteriet blir inte fulladdat om du kompletteringsladdar som det är frågan om här. Mätsensorn måste få veta hur mycket ström det går ur batteriet och samtidigt hur mycket det kommer tillbaka. Det får den om man mäter jorden på något ställe som gäller hela bilen. Bilens chassie.

Olika långa jordkablar eller flätor finns att köpa på våra bilprylvaruhus.
Användarvisningsbild
av js1
Håller med Frippe64, varför göra det svårare för sig än det behöver vara :-)

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]