Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1376284
Du kommer inte märka skillnad vid normal körning
av Xanthopteryx
#1376291
V70_2005 skrev:Jag tror inte det är standard men ingår i klimatpaket som är vanligt att folk tog.

Sen finns fjärrstart också vilken jag gillar. Så bränslevärmare är inte lika viktigt nuförtiden.

En bensinare blir varm fort så det behövs inte lång tid och den är rätt tyst samt lampor etc är av så den är nästan lika diskret som bränslevärmaren.

Då går även värme på bakruta, speglar, stol, ratt (framruta om du har det) igång så bilen är trevlig att komma till.

Jag kör en blandning, med god planering startar jag värmaren, med kort framförhållning eller jag vill ha max komfort fjärrstart (grymt på sommaren också med AC).

Jag hade klarat mig utan bränslevärmare i min T6. Bensinare blir också mycket snabbare varmare än en diesel vilket ger att om man kör diesel tror att det är fullständigt nödvändigt. Jag trodde det, hade sharan diesel innan och när webaston pajade en vinter var bilen typ oanvändbar, gick inte att få imfri på tomgång.
För motorn, och för den delen miljön, så är ju förvärmning av motorn INNAN start det minst dåliga alternativet. Starta kall sliter på motor och ger hiskeliga utsläpp då förbränningen är mycket ofullständig. Har man bensin så måste dessutom katalysatorn komma upp i ett par hundra grader (minst) vilket tar ännu längre tid. Har man partikelfilter så sotar det igen mycket snabbare vilket i sin tur kräver mer regenerering vilket i sin tur höjer bränsleförbrukningen vilket i sin tur ger mer utsläpp plus att det sliter på komponenterna.
Bränslevärmaren är extremt effektiv (pratar väl i runda slängar över 90% verkningsgrad).
Så, är det under 5-10 grader så förvärm (men nyttja inte tiduret då det värmer onödigt länge - kör på manuellt och anpassa tiden efter väder. Vid 5-10 plusgrader räcker fem minuter räcker max 5 minuter. Vid 0-gradigt så 5-10 minuter. Bara prova sig fram. Kom ihg att här räknar jag från start i telefonen - det tar 1-2 minuter innan den är igång efter det så effektiv bränntid är kortare.)
Förbrukningsmässigt? Tja... fulleffekt är ju typ 1 dl/10 minuter så inga stora skillnader egentligen.
av Xanthopteryx
#1376292
V70_2005 skrev:Jag tror inte det är standard men ingår i klimatpaket som är vanligt att folk tog.

Sen finns fjärrstart också vilken jag gillar. Så bränslevärmare är inte lika viktigt nuförtiden.

En bensinare blir varm fort så det behövs inte lång tid och den är rätt tyst samt lampor etc är av så den är nästan lika diskret som bränslevärmaren.

Då går även värme på bakruta, speglar, stol, ratt (framruta om du har det) igång så bilen är trevlig att komma till.

Jag kör en blandning, med god planering startar jag värmaren, med kort framförhållning eller jag vill ha max komfort fjärrstart (grymt på sommaren också med AC).

Jag hade klarat mig utan bränslevärmare i min T6. Bensinare blir också mycket snabbare varmare än en diesel vilket ger att om man kör diesel tror att det är fullständigt nödvändigt. Jag trodde det, hade sharan diesel innan och när webaston pajade en vinter var bilen typ oanvändbar, gick inte att få imfri på tomgång.
För motorn, och för den delen miljön, så är ju förvärmning av motorn INNAN start det minst dåliga alternativet. Starta kall sliter på motor och ger hiskeliga utsläpp då förbränningen är mycket ofullständig. Har man bensin så måste dessutom katalysatorn komma upp i ett par hundra grader (minst) vilket tar ännu längre tid. Har man partikelfilter så sotar det igen mycket snabbare vilket i sin tur kräver mer regenerering vilket i sin tur höjer bränsleförbrukningen vilket i sin tur ger mer utsläpp plus att det sliter på komponenterna.
Bränslevärmaren är extremt effektiv (pratar väl i runda slängar över 90% verkningsgrad).
Så, är det under 5-10 grader så förvärm (men nyttja inte tiduret då det värmer onödigt länge - kör på manuellt och anpassa tiden efter väder. Vid 5-10 plusgrader räcker fem minuter räcker max 5 minuter. Vid 0-gradigt så 5-10 minuter. Bara prova sig fram. Kom ihg att här räknar jag från start i telefonen - det tar 1-2 minuter innan den är igång efter det så effektiv bränntid är kortare.)
Förbrukningsmässigt? Tja... fulleffekt är ju typ 1 dl/10 minuter så inga stora skillnader egentligen.
BiTu skrev:Håller med PeterA, man kanske råkar gilla motorn för dess karaktär :-) . Kört 9300 mil med min T5 FWD nu. Nej den är inte snålast om du har bråttom överallt. Men att hamna neråt 0,8 är inga problem.
Sen går den riktigt tyst, ljudet är helt klart dieslarnas nackdel.
Personligen gillar jag de flesta dieslars ljud (vissa låter dock fruktansvärt illa) emedan bensinare inte är min favorit. Deras vinande tycker jag är skitjobbigt. Så bäst är ju att lyssna själv och känna efter hur man själv uppfattar det.
Diesel är så.. hemtrevligt och mysigt liksom. =)
av V70_2005
#1376308
Frågeställaren har idag Dieselbil och funderar på en begagnad bensinare och undrar över bensinvärmare som han tycker är viktigt. Jag som har en bensinbil med både värmare och fjärrstart och precis som frågeställaren tyckte en bränslevärmare var jätteviktig (baserat på min förra dieselbil) säger att en bränslevärmare är inte ett krav på en bensinbil med fjärrstart.

Fjärrstart är bra och bensinvärmare är inte nödvändig. Dieselvärmare däremot behövs. Är övertygad om att Volvo testat av kallstarter.

Miljö och ekonomiargumenten känns lite skumma när vi sitter här och diskuterar våra nya 0,5-1MSEK tvåtonsbilar. Men elektrisk motor eller kupévärmare är nog bättre än alla bränslevärmare om man inte parkerar på gatan jämt.
av PeterA
#1376321
Starta bilen remote någon minut innan du kliver in i den så kyler den ut om du har ACCn satt på lite kallare klimat
av 246
#1376602
Xanthopteryx skrev:
V70_2005 skrev:Jag tror inte det är standard men ingår i klimatpaket som är vanligt att folk tog.

Sen finns fjärrstart också vilken jag gillar. Så bränslevärmare är inte lika viktigt nuförtiden.

En bensinare blir varm fort så det behövs inte lång tid och den är rätt tyst samt lampor etc är av så den är nästan lika diskret som bränslevärmaren.

Då går även värme på bakruta, speglar, stol, ratt (framruta om du har det) igång så bilen är trevlig att komma till.

Jag kör en blandning, med god planering startar jag värmaren, med kort framförhållning eller jag vill ha max komfort fjärrstart (grymt på sommaren också med AC).

Jag hade klarat mig utan bränslevärmare i min T6. Bensinare blir också mycket snabbare varmare än en diesel vilket ger att om man kör diesel tror att det är fullständigt nödvändigt. Jag trodde det, hade sharan diesel innan och när webaston pajade en vinter var bilen typ oanvändbar, gick inte att få imfri på tomgång.
För motorn, och för den delen miljön, så är ju förvärmning av motorn INNAN start det minst dåliga alternativet. Starta kall sliter på motor och ger hiskeliga utsläpp då förbränningen är mycket ofullständig. Har man bensin så måste dessutom katalysatorn komma upp i ett par hundra grader (minst) vilket tar ännu längre tid. Har man partikelfilter så sotar det igen mycket snabbare vilket i sin tur kräver mer regenerering vilket i sin tur höjer bränsleförbrukningen vilket i sin tur ger mer utsläpp plus att det sliter på komponenterna.
Bränslevärmaren är extremt effektiv (pratar väl i runda slängar över 90% verkningsgrad).
Så, är det under 5-10 grader så förvärm (men nyttja inte tiduret då det värmer onödigt länge - kör på manuellt och anpassa tiden efter väder. Vid 5-10 plusgrader räcker fem minuter räcker max 5 minuter. Vid 0-gradigt så 5-10 minuter. Bara prova sig fram. Kom ihg att här räknar jag från start i telefonen - det tar 1-2 minuter innan den är igång efter det så effektiv bränntid är kortare.)
Förbrukningsmässigt? Tja... fulleffekt är ju typ 1 dl/10 minuter så inga stora skillnader egentligen.
BiTu skrev:Håller med PeterA, man kanske råkar gilla motorn för dess karaktär :-) . Kört 9300 mil med min T5 FWD nu. Nej den är inte snålast om du har bråttom överallt. Men att hamna neråt 0,8 är inga problem.
Sen går den riktigt tyst, ljudet är helt klart dieslarnas nackdel.
Personligen gillar jag de flesta dieslars ljud (vissa låter dock fruktansvärt illa) emedan bensinare inte är min favorit. Deras vinande tycker jag är skitjobbigt. Så bäst är ju att lyssna själv och känna efter hur man själv uppfattar det.
Diesel är så.. hemtrevligt och mysigt liksom. =)
Tack för svaret
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]