Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bullmark
Xanthopteryx skrev: tor 05 mar 2020, 19:37
Bullmark skrev:
EbbevonVolvo skrev: tor 05 mar 2020, 00:45

Kanske kardborreband fungerar bättre.
https://www.biltema.se/hem/kladvard/kla ... 2000034649
Tänkte att man bara vill ha lite mer friktion, men karborre är nog smartare ändå!
Jag lade in antihalkskydd (sådant man lägger under exempelvis vanliga golvmattor). Funkar skitbra!
Lysande, tack för tipset, det ska jag prova!
Användarvisningsbild
av Bullmark
Derank skrev: tor 05 mar 2020, 22:12 jag slängde den senaste i xc60in min på tippen och kör raka rör, de där plastmattorna är det sämsta de någonsin uppfunnit, 3 bilat har jag haft skiten i så nu fick det vara nog
Om det inte vore för hunden och denna regn-leriga vinter hade jag också kört utan. :)
av AndS
Men vi kör inte utan och även jag har hund, större modell, och lastar även inne i bilen (är för oss ett bruksfordon)
Den vändbara rör sig inte och jag kör till 99% med textilsidan upp. Bara att ta ut och skura/spola rent.
Med hund är den utfällbara fliken perfekt till stöd för hunden och skydd.
För oss är inte plastbaljorna ett alternativ och till den tidigare bilen köptes först Volvos större skydd med uppvikbara kanter och framåt, sladdrigt och bortkastade pengar (enklare med en liten presenning de ytterst få gånger man behöver det skyddet och 50:- kostar den.)
av Xanthopteryx
Bullmark skrev: fre 06 mar 2020, 00:07
Xanthopteryx skrev: tor 05 mar 2020, 19:37
Bullmark skrev: Tänkte att man bara vill ha lite mer friktion, men karborre är nog smartare ändå!
Jag lade in antihalkskydd (sådant man lägger under exempelvis vanliga golvmattor). Funkar skitbra!
Lysande, tack för tipset, det ska jag prova!
Tänk på att det finns bättre och sämre antihalkskydd. Jag har ett som är hyfsat men då jag också har en korg med prylar (brandsläckare med mera) som tynger ner fungerar det ändå bra.
av Speedson
Har den vändbara, i kombination med lastgaller så kan den skydda baksidan av ryggstödet även när det är uppfällt:
2B97904C-09F2-433A-8313-01E986AC4E4A.jpeg
2B97904C-09F2-433A-8313-01E986AC4E4A.jpeg (131.83 KiB) Visad 893 gånger
Användarvisningsbild
av Ted68
Köpte Volvos bagagematta till min V60, känns inte alls så hal som en vanlig plastmatta som den förra jag köpte på biltema till min gamla V60.
En låda med starköl ligger som limmad på den nya ;)
av CivIng
Jag är också på jakt efter en matta, dock av textil och inte plast. Något billigare än Volvos egna gärna. Har hittat ett par sidor som erbjuder textilmattor till kupén, men inte till bagaget. Enda som jag kan hitta kommer från BSR. Den ser fin ut och är i princip vad jag letar efter, men är inte så förtjust i att det står BSR på den... då min just beställda V90 inte är direkt sportig för övrigt. Tacksam för tips på mattor under tusenlappen, som inte är av plast/gummi.

https://sv.bsr.se/produkt/bsr-trunk-mat ... 90-ii-2016
Användarvisningsbild
av Perra83
Ted68 skrev: fre 06 mar 2020, 20:51 Köpte Volvos bagagematta till min V60, känns inte alls så hal som en vanlig plastmatta som den förra jag köpte på biltema till min gamla V60.
En låda med starköl ligger som limmad på den nya ;)
Japp dom mattorna är fina på det viset. Tyvärr blir ytan förjävla ful när den träffas av något vasst typ en sten som rullar med under ölflaket när man knuffar in den. Därför tog ja med tygmatta i beställningen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
En fråga från en som aldrig haft en vändbar:

Varför vill man vända den? Är den inte skitig och jävlig med smutsiga sidan ner? Eller har jag missat nåt och är ute och cyklar?

Förstår smärtan för er som har xc90 7-sits, maken till skräpmatta har man sällan sett till.
av AndS
Därför att det är lätt att rengöra gummisidan om man kört något skitigt och sedan kör man dagligen med textilsidan uppåt.
Jag vill ha textil, men om behov plötsligt finns en gummimatta och då är det bara att vända på den.

Körde ett tag utan inkopplad kopplingsgivare […]

Hej! Ett problem som jag egentligen fick för[…]

En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]