Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Vad är Volvos gränsvärden för oljeförbrukning på Vea-motorerna?

Mvh
Ja, men vilka gränsvärden har Volvo själv angett?
Du ställde ju ungefär samma fråga för ett tag sen och då hänvisade jag dig till en trådstart av "jimmie83" som hade fått besked om att: "acceptabel oljekonsumtion på 1000mil var 1,7 blandad körning 2.0 stadkörning och typ 1,3 landsväg."

Vad visade ditt test som du skulle få gjort enligt ditt tidigare inlägg viewtopic.php?p=1371519#p1371519 ?
Sorry för sent svar. Har nu bett adm tar bort den tråden.
Mitt test visade på högre förbrukning än infon i din din trådhänvisning, viewtopic.php?p=1316492#p1316492, men den märkesoberoende säljaren hävdar att upp 1l/100 mil är normalt och där är vi nu. Jag håller på att samla in info om att förbrukningen är att anse som onormal och skäl för åtgärd.
Så är det dags för lite återkoppling:
Slutligen råder det samsyn mellan Volvo cars, bilförsäljaren samt deras verkstad kring vilken oljeförbrukning som min D3 får dra för att det ska anses ligga inom intervallet för normal förbrukning. Man har kommit fram till att min bil drar "för mycket" motorolja.
Beslutet är motorbyte.

Är det något jag ska vara observant på som kund när det gäller ersättningsmotorn? Nu har jag fått en återkallelse på bilen för EGR men det gäller ju bilens originalmotor så hur vet jag vad som är gjort på ersättningsmotorn?
Annat jag bör tänka på?
En märkesoberoende säljaren som tänker sig en "ersättningsmotor" ...
Menar h*n då en fabriksny, fabriksrenoverad, ny bottenstock utan topplock eller något begagnat från skroten?
Inte en susning. Det är upp till ftg:et att fixa reklamationen och dom samverkar med Volvo om både felet och lösningen. Så, nått ni tycker jag bär tänka på innan de sänker i motorn?
Vet inte vad man kan begära, jag hade iallafall jobbat lite för att det skulle bli en fabriksny motor. Beror väl på vilka garantier man valt. Hur långt har bilen gått?
Vid motorbyte skulle jag gärna sett att EGR-systemet blev genomgånget eller helst bytat också.
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]