Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av larso164
Hej, är inte så van här och ursäkta om jag ställer en korkad fråga... Har fått en 2:a på besiktningen för "länkarmslagring 5.3.3 fram vänster främre glapp"

Vill gärna köpa Volvo original och brukar kunna göra det på bilia, men denna hade de inte. Antar att de har den men bara om man gör servicen hos dem och min kära volvo är numera lite för gammal för "fin-service". ;-)

Kollar på bildelaronline24.se och hittar en SKF länkarmsbussning (VKDS 336022). Skulle den funka?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Volvo original pn: 9443882 , och SKF VKDS 336022 är en motsvarande bussning.
NB: det är lite klurigt att byta dom... Många byter komplett länkarm, eller lämnar in länkarmen till verkstaden.

Höger bussning är troligen också nära slutet, och den bakre bussningen (8630604) byts ofta i samma tag då dom inte kostar mycket, räknat mot tidsförbrukningen.
av MickeM
Byt hela länkarmen istället. Båda två, rekommenderar jag, och gör en hjulinställning.
Istället för att byta den andra om nån månad, och få en hjulinställnig igen.

Enklare och sannolikt samma pris att byta komplett länkarm.

Kanske tom billigare, för den är inte lätt att pressa ur. Jag gjorde det som test på gamla länkarmen, men usch att få stöd för press på främre horisontella. Jäkla byggande av klossar.
Bakre vertikala var betydligt enklare att pressa ur/i.
(Jag har riktig press, Men byter hela länkarmen ändå)

Lemförder, mfl är bra.
Billigaste är skräp
Användarvisningsbild
av larso164
Suveränt, tack båda! Jag tänkte lämna in till verkstad ändå och det är stor prisskillnad mellan bara 2 bussingar och 2 länkarmar. Det är iofs en liten verkstad, men nog bör de fixa att byta bara bussningen?
av vjohnj
larso164 skrev:Suveränt, tack båda! Jag tänkte lämna in till verkstad ändå och det är stor prisskillnad mellan bara 2 bussingar och 2 länkarmar. Det är iofs en liten verkstad, men nog bör de fixa att byta bara bussningen?
Gör verkstaden jobba gratis?
Användarvisningsbild
av larso164
Hmm, jo en vanlig märkesverkstad tar ca 2000 kr per timme och det är bara att bita ihop när vi servar den nyare bilen. Men för den gamla finns en gube som tar 500 kr och han redovisar använd tid i 15-minutersintervall. Han visar tomförpackningarna på det han satt in och de utbytta delarna. Förstår om du inte tror mig :-)
av vjohnj
Menar att med arbeta så kan det bli billigare att köpa och byta en komplett länkarm, än att ta bort gamla och allt jobb med att byta bussning och sedan montering.
Användarvisningsbild
av larso164
Frågade Bilia och de sa att man byter inte bussningarna, man byter hela länkarmarna och återvinner de gamla länkarmarna. Fick en offert från Bilia på att byta dessa på 9000 kr plus hjulinställning för 1300 kr. Det är inga pengar man lägger på en så gammal bil och det borde Bilia förstå.

Köpte istället nya länkarmar vänster och höger på Bilia. Volvo original för 1863 kr per styck, vilket bara var några hundra mer än Lemförder som MickeM sa va bra. I morse lämnade min fru in bilen hos bilmeken och han sa den är klar kl 14. Kl 13:30 ringde han och sa att den var klar och det kostade 200 kr. Trodde inte mina öron. 200 kr jämfört med 5274 kr hos Bilia...

Alltid lite skraj när nya versioner av appar […]

Bromsrör höger fram

Jag har kvar det gamla, men det höll inte for[…]

praktexemplar på balansaxlar eller ska man […]

Mmmm, ganska spretigt detta, och försöke[…]