NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Har dåligt hjullager på bilen.
När jag kör rakt fram så brummar det.
Högersväng så låter det mindre.
Vänstersväng så låter det mycket mer.

Betyder att höger lager är problemet?

Har känt på höger fjäder o kan tycka att jag känner lite vibrationer, men kan även tycka att det är lite på vänstersidan oxå. Inget glapp vad jag kan känna.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Börjar det låta mer när du har en passagerare i höger framsäte så talar det också för höger hjullager ;-)
Sen kanske båda sidorna är ungefär lika slitna om inget är bytt förut..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Oj, de borde väl hålla typ 10 år? :-)
Men prova att lasta i tungt på passagerarsidan och kolla om brummandet ökar..
av dieselputte
Flebbe skrev:Båda hjullager byttes för 2 år sedan.. Dock kanske en tvivelaktig klåpare :-/
Ja, klåpare , eller eventuellt Mapco hjullager ? Gjorde misstaget att köpa Mapco hjullager fram både v & h, höll inte länge innan de började de morra. Bytte sen till SKF och de har varit tysta i c 2 år nu. Vänster bak bytte jag till Biltemas, har hållit i mer än 2 år.

Mitt råd, köp SKF , eller FAG, har för mig Volvo haft FAG som original ?

Planer på att sälja bilen inom typ halvå, köp billigaste skit som du hittar
Användarvisningsbild
av Flebbe
Ähh köpte A.B.S. lager på mekster. Det va bra rabatt.. Vet att verkstaden som bytte köpte billigt lager från Tyskland. Betalade 1500kr per sida monterat o klart. Ska ta loss hela hjulspindeln i helgen o lämna in på Volvo så får dom pressa i och ur..
av dieselputte
Flebbe skrev: Ska ta loss hela hjulspindeln i helgen o lämna in på Volvo så får dom pressa i och ur..
Kolla först vad Volvo skall ha för det, kan löna sig att köpa denna sats om du nu tar lös spindeln själv. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031877 så här används det

När du är klar kan du lätt sälja det och få igen nästan nypris, eller behålla det för framtida byten.
Användarvisningsbild
av Flebbe
Sist jag skulle ha hjälp med fjäderbenen när fjädrarna brustit på vår Renault Clio så tog min Volvoverkstad en tårta till fredagsfikat, så antar att det blir något liknande nu :party:
av Okalettos
Det låter som en trevlig Volvoverkstad du har Flebbe ;)

Bilia ska ha hutlösa 5000kr/st för hjullagerbyte fram.. Så i mitt fall fick det fick bli adcenter istället, för 3400kr, 'givetvis' valde jag FAG/SKF-lager.

Missljud är bra svåra att härleda ibland.. Jag hade kunnat satsa en slant på att det var vänster lager som var defekt på min bil, likaså en kompis tyckte så.. Men besiktningen sa höger och skönt nog sa sedan även verkstan höger :)
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]