Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tybbe
Hej jag har fortfarande klonk i framvagn på kärran vid körning över tex farthinder trots att jag och en kompis bytt 2 st nya k-stag det blev betydligt tystare efter bytet av k-stagen men nu har klonken kommit tillbaka vad mer kan orsaka klonk i framvagn och bilen är en v70 t5 06 ????
av UnleashFusion
Tybbe skrev: tor 23 apr 2020, 16:48 Hej jag har fortfarande klonk i framvagn på kärran vid körning över tex farthinder trots att jag och en kompis bytt 2 st nya k-stag det blev betydligt tystare efter bytet av k-stagen men nu har klonken kommit tillbaka vad mer kan orsaka klonk i framvagn och bilen är en v70 t5 06 ????
Möjligtvis bussningarna?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Glapp i spindellederna? Brukar ge klonkande när man kör på kullersten..
Så gör glappa styrleder också men då brukar man känna att det "slår" i ratten
av MickeM
Klonkande i framvagnen är ju standard på dessa Volvo som kategorin handlar om.

Krängningsstag, övre fjädersäte, och spindelleden är väl vanligaste orsakerna.
Även styrled.

Länkarmsbussningarna brukar sällan låta i gupp, men inte omöjligt. Brukar slita däck snett.
Samma med styrlaget. Låter mest när man vrider hjulen. Inte i gupp. Men visst...
Användarvisningsbild
av Clabur
Ett bra tips är att kolla allra nederst på fjädrarna där de ligger i det under fjädersätet. Det finns två plast/gummislangar, isolatorer, där som man trär på. Artikelnummer 30639285. Jag hade enorma klonk när man körde över gupp så det lät som att hela framvagnen skulle lossna. Såg tips om dessa och tänkte lite skeptiskt att de kan väl inte göra så mycket. När jag hissade upp bilen såg jag att det ena var helt uppruttnat och det andra hade ramlat av helt. OK, det kanske kan göra något tänkte jag och monterade de nya. Klonket borta! Har kvar ett annat ljud dock och det är mer som ett klapprande så jag är precis ifärd att byta även stabilisatorstagen/k-stagen för att se om jag kan få en helt tyst framvagn äntligen :-)
av Tybbe
Det klonkar när jag svänger vänster och det klonkar på vänster sida i framvagnen men jag har nyligen bytt till nya sommardäck och har hissat upp och ner bilen ganska mycket eftersom jag har hållit på med mina sommardäck om det kan ha att göra något med saken att göra.
Användarvisningsbild
av Erik Å
frippe64 skrev: lör 25 apr 2020, 19:12 Om det låter när man svänger är drivknut misstänkt.
Titta efter om damasken är hel, skulle den vara trasig så är det mycket troligt att knuten behöver bytas.. Nya köper man t.ex. på trodo.se
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]