Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2013 som tjänstebil, vilken jag planerar att köpa ut om ett år, då leasingperioden går ut.
Den har gått 14500 mil nu och ska in på service, kanske den sista servicen som görs under leasingperioden.
Finns det några kommande dyra servicepunkter som kommer mellan 15000-20000 mil för en V70?
På femcylindriga kommer ett kamremsbyte vid 16 eller 18 tusen mil. Men det är inte så fasligt dyrt, framförallt inte jämfört med många konkurrenter. I övrigt - bara vanlig service.
autumnleaf skrev:
rob88 skrev:Beror helt på vilken motor du har.
Sorry, glömde berätta att jag har en D4-motor.
Här har du det som omfattas i 18k mila servicen. Annars inga konstigheter, 3k intervall på din bil.
Bild

Andra servicar som sticker ut från "standard" är:
22k mil = Bränsle och Luftfilter
26k mil = Hjälpaggregatsrem
34k mil = Kamrem igen

Utöver det rekommenderar man att byta bromsvätska vart annat år. Men det brukar mekanikern säga till om då man mäter vatteninnehållet i den. :) När jag jobba som PST bytte jag inte efter år utan skick, dvs. vatteninnehåll och utseende.

Annars är det ju vanliga slitagedelar som kan börja ge upp med miltalen. Ex. K-Stag, dämpare, fjädrar, bromsar, bussningar, hjullager.
rob88 skrev:
autumnleaf skrev:
rob88 skrev:Beror helt på vilken motor du har.
Sorry, glömde berätta att jag har en D4-motor.
Här har du det som omfattas i 18k mila servicen. Annars inga konstigheter, 3k intervall på din bil.
Bild

Andra servicar som sticker ut från "standard" är:
22k mil = Bränsle och Luftfilter
26k mil = Hjälpaggregatsrem
34k mil = Kamrem igen

Utöver det rekommenderar man att byta bromsvätska vart annat år. Men det brukar mekanikern säga till om då man mäter vatteninnehållet i den. :) När jag jobba som PST bytte jag inte efter år utan skick, dvs. vatteninnehåll och utseende.

Annars är det ju vanliga slitagedelar som kan börja ge upp med miltalen. Ex. K-Stag, dämpare, fjädrar, bromsar, bussningar, hjullager.
Tack för svar. Har hört om partikelfilterbyte förut och att det skulle vara väldigt dyrt, men hittar inte det i listan?
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]