Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag står i gropen för att köpa en ny bil, eller rättare sagt lätt begagnad v60. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad för motor jag ska ta, d4 finns ju det ett stort utbud av, problemet är att jag kör en del kortare turer och såldes är nog inte diesel optimalt för mig. Så en t4 eller t5a är det jag funderar på, har tänkt att ha bilen i många många år framöver, vad anser ni?

Sedan utrustning, stolar i pro /inscription ser ju väldigt sköna ut men de sticker iväg i pris, hur tycker ni som har de vanliga stolarna eller de dyrare med justerbart lårstöd, som då kört ett par mil med dem.

Sedan är ju givetvis teknikpaket,värmare.akustikrutor osv det jag vill ha. När kom heads-up displayen till v60 och är den standard i något paket?

Tack för svar :)
Hej, om det nu är så att även bensinmotorerna har partikelfilter så behöver du inte bry dig om valet mellan diesel och bensin, båda har ju då samma problem med att bara gå kortare sträckor, kanske att bensinare har lite renare avgaser från början...osäker på det :)
Angående stolarna så har du långa ben är lårstöden snudd på ovärdeliga men som sagt kör du bara korta sträckor så spelar ju heller inte det någon roll, provkör och känn efter :)
Head up display har funnits hela tiden på V60 och enda paketet den ingår i är teknik pro om jag inte minns fel, ja klimatpaket med VoC är ju också ovärdeligt
@DavidBlomqvist,

Alright det var mer än jag visste, alltså den dagliga körningen är kortare men blir då och då en 50 mil när jag besöker föräldarna osv så skönt om man kan sitta gött då, framförallt tyst. Tack för input :)
Nu kör jag ju främst V90 men har kört en XC60 sedan februari i väntan på min nya V90CC.
Jag är 183 cm lång med rel. långa ben och jag har saknat dynförlängningen varje dag i dem 15000 mil jag körde V90´n. Saknar den även i XC60´n. Den nya bilen har läderpaket så där får jag med dynförlängningen. Även vid kortare körsträckor tycker jag att stolarna med dynförlängningen är skönare. Teknikpaket, Klimatpaket m. VOC samt Intellisafe Sorround är måste tycker jag. Allt annat är utrustning som man klarar sig utan men som absolut kan var kul/bra att ha om budgeten medger. Av den övriga utrustningen hade jag tittat på akustikrutor, el-stol, 360 kamera före t.ex. head-up display, panorama tak och ljudanläggning även om ljudet är suveränt i de större ljudsystemen men original räcker ganska långt om man inte är ljudnörd. Apple Car-Play/Android Auto är bra och standard från MY19.
@Johanu71,

Tack för din input, får pröva båda stolarna och provköra, det känns som antingen får jag in d4/t5 med momentum advance eller med t4 och inscription paket. Men utrustningen håller jag med på, akutstikrytor, el-stol och 360 kamera är trevligt som tusan, stora ljudpaketet vore najs med men svårt att hitta en med det man vill ha inom budget.
Jag tycker att el-stol med minne är mer eller mindre ett måste om man är fler än en som använder bilen. Särskilt om man har olika mått ;-)

Sedan är jag väldigt positivt överraskad av lårstödet. Har inte haft det innan, men märker nu att jag ändrat till en mycket ”djupare” sittställning (dynan vinklad högt framtill). Mycket skönare!
Gällande stolar, så får du ju provköra och testa.
Framgår inte heller hur lång du är.
Jag är över 190cm, och för mig var det en direkt deal breaker när jag valde min V60 som tjänstebil. Läderpaketet med förlängningen var det första som lades till, trots begränsningar ekonomiskt i vad jag fick välja.
Provkörde bilen med de vanliga stolarna och jag satt som skräp faktiskt. Hade jag inte haft dynförlängningen hade jag valt ett annat bilmärke.
Men som sagt, det är ju individuellt. Du får provköra.

I övrigt, kortare turer - Helt klart bensin.
NatureBoyyy skrev: ons 22 apr 2020, 16:31 @AndreasThn,

Sportstolarna tyckte jag vara alldeles för hårda men känns som lårstöd kanske vore något att sikta in sig på.. Får åka och provsitta och avgöra :)
Okej men då har du prövat, själv tycker jag nog inte det skiljer så mkt i hårdhet. Får däremot ett helt annat stöd i sportstolarna och kan sitta mer avslappnat.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]