Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag behöver byta ett par däck och skulle vilja testa Nokian eLine 2 195/65 R15 95H XL. Åker på Hakka Blue 2 195/65 R15 95V XL just nu..
MEN när jag tittar i reg-beviset så står där "däck 195/60 R15 88V"
Jag är ganska säker på att en gammal V70 (-00 Classic) med 130 hästars sugmotor inte går att få upp över 200 km/h, tänker inte ens försöka. Antagligen så gick någon turboversion mer än 210 så Volvo valde hastighetsklass V dvs 240 km/h rakt av till alla motoralternativen. Just eLine 2 (och en del andra intressanta däck) finns bara med hastighetskod H dvs 210 km/h
Rent formellt så ska man väl ha rätt hastighetskod men här känns det rätt orimligt. Hur stor är risken att bilprovning eller poliskontroll slår ner på detta?
Oddsen att åka dit? Jag skulle säga så nära noll man kan komma. Ungefär samma risk som att åka dit på andra fälgar... Inte en jäkel som bryr sig så länge däcken uppfyller dom krav som ställs(mönsterdjup, dimension, differans i rullomkrets och sånna saker).

Och jodå, den orkar upp i över 200km/h....... Tar en stund.... Men orkar gör den.

T5orna är hastighetsbegränsande till 240km/h(235km/h på 2.0T5), och dom orkar dit utan större problem. har haft min uppe i 220 en gång, och det fanns mycket kvar att ge :P
Jag är rätt säker på att sugisarna har samma hastighetsbegränsning.
Okej, tack :-)
Det kanske får bli hakka blue 2 i alla fall; de är billigare och mer lättillgängliga. Skulle iofs vilja komma ner i rullmotstånd klass A.
Continental har såna däck men jag har haft så mycket balansproblem med Continental EcoContact tidigare..
Är inte hastighetsindex på däcken en EU lag som inte tillämpas i Sverige?
PGA vinterdäck.

Ungefär som EUkravet på fungerande TPMS.
Lysande TPMS varning underkänns ingen för i bilprovningen.

(TPMS = Tire Pressure Monitoring System. Kom med my 2013)
Någon (förmodligen en däckfirma) har sagt mig att det finns en tyst överenskommelse att inte kräva rätt hastighetsklass på vinterdäck, de finns helt enkelt inte i de högre klasserna..
Så här säger dackleader.se
hastighetsklass.JPG
hastighetsklass.JPG (27.43 KiB) Visad 1067 gånger
Jag önskar att jag inte hade läst så noga på däcksidorna på Nokian-däcken. Jag är rätt nöjd med dem men gillar inte riktigt mikrotexten "Made in Russia" :-/
@Erik Å, Spelar det för roll? Är ju fortfarande Nokians fabrik.
"Approximately 84% of the company’s passenger car tires were manufactured in Russia."
Är i princip bara Hakkapelitta som tillverkas i Finland.
Jo det spelar roll även om finnarna håller i kvalitetskontrollen. T.ex. nu när viruskrisen kan komma att slå ut Rysslands industri. Jag tänker köpa däck innan det händer.
Hakka-vinterdäcken är också märkta made in Russia. Med minsta möjliga text, precis som om man vill försöka dölja det. :P
Lucif3r skrev:Oddsen att åka dit? Jag skulle säga så nära noll man kan komma. Ungefär samma risk som att åka dit på andra fälgar... Inte en jäkel som bryr sig så länge däcken uppfyller dom krav som ställs(mönsterdjup, dimension, differans i rullomkrets och sånna saker).

Och jodå, den orkar upp i över 200km/h....... Tar en stund.... Men orkar gör den.

T5orna är hastighetsbegränsande till 240km/h(235km/h på 2.0T5), och dom orkar dit utan större problem. har haft min uppe i 220 en gång, och det fanns mycket kvar att ge Bild
Jag är rätt säker på att sugisarna har samma hastighetsbegränsning.
Tveksamt om sugisarna gör 200 km/h, vindmotståndet kommer snabbt där.

Jag provade min min 240 (120 hästar) för många år sedan, den gjorde 190 km/h, varvstoppet på 4:an. Växlade man till 5:an så tappade den fart. Vill minnas att det i försäljningskatalogen till min 940 står att toppfarten är runt 180 km/h, fast det har jag inte provat Bild.
Jag brukar inte ha så bråttom, vill bara veta att det inte blir trubbel på besiktningen eller om man mot förmodan skulle fastna i en kontroll..
Men nu köper jag nog V-klassade ryska kvalitetsdäck i alla fall. :-D

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]