Så länge man använder Volvo original glykol så sägs den aldrig behöva bytas.. Har diskuterat detta med (Rejmes) verkstadsfolk, de tyckte att eftersom man fyller på ibland så byts vätskan på sikt. Nae det tror jag inte på, blir ju inte en tekopp per år
Men iallafall, nu när jag bytte värmepaket när min V70 fyllde 21 år så spolade jag systemet och bytte vätska. Det hade börjat bli smutsbeläggning i exp-kärlet och vätskan var visserligen grön men ganska ogenomskinlig så det fanns kanske skäl att byta

Kanske borde ha gjort det några år tidigare för att inte få smutsbeläggning i värmepaketet.. Vattenpump och termostat ser ut precis som nya, inte ett spår av korrosion.
Volvo original kylvätska är inte särskilt dyr så det finns inget skäl att labba med något annat och riskera korrosionsproblem, finns på 4l-dunk för 297kr. Jag blandar alltid till 50% med destillerat vatten för att slippa kalkavlagringar (googla pannsten) i kylare och värmepaket. Sköljde ett par gånger med dest-vatten (från avfuktare) och körde motorn varm innan jag tömde, det blir kvar 1-2 liter i systemet som så att säga ingår i den nya kylvätskan.. Efter att ha sköljt och tömt så häller man i halva nominella volymen med koncentrerad glykol och sen med dest-vatten upp till maxstrecket så
borde man ha 50% inklusive restlitrarna med vatten som stod kvar i motorn
https://www.bilia.se/biltillbehor/bilva ... _31439721/
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66100 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..