NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gere2
Hej!
Har en V50 (MW) 2,4 2005 170Hk. Skall byta generator på den, undrar vilka årsmodeller som passar Hur måna A 120?

Tacksam för svar. Tänkte köpa en innan jag tar bort den gamla.

Bengt/ Gere2
Användarvisningsbild
av HCP
Kolla på din nuvarande generator, sitter en lapp på den där numret står. Sök på den så hittar du ersättningsgenerator aktuell nu.
Användarvisningsbild
av HCP
Jag har likadan farkost som dig inklusive årsmodell och motor, jag köpte en A6133 från Autodoc i höstas. Lirar fint.
Kolla på den så ser du lite fler alternativa OEM-nummer.

Tydligen finns både 120A och 150A och det sägs att något behöver uppgraderas i mjukvaran om man stegar uppåt, men aldrig sett någon förklaring till varför :)
av Elmek20
Hej, nu har jag hamnat i generatorträsket. Böt precis generator på min V50 1.8F -07, satte dit en 120A som jag köpt på Skruvat.se. Nu felkodar bilen efter ett tag och varnar för "Elsystem service snarast", samtidigt tänds laddnignslampan fast när jag mäter spänningen så laddar generatorn. När jag sökt runt lite på engelska sidor så verkar problemet vara just 120 / 150A, de är inte kompatibla. Felkoden som kommer är P1246, Alternator input test fail. Det verkar vara ett internt test som kör emellanåt, då ECUn sveper av laddområdet och det kommer då miss-matcha om det inte stämmer med rätt generator. Nu när jag kollar på min gamla generator så ser jag att det är en 150A. Är det någon som vet om det går att ställa om generator 120/150A med Vida? En lustig men samtidigt tragisk sak är att laddningslampan inte lös med den gamla trasiga generatorn, bilen gick tills batteriet var helt slut utan att lampan lös. Tolkar det som att lampa helt och hållet styrs av ECUn och inte sitter direkt i laddkretsen, en dålig lösning tycker jag. Tacksam för hjälp ed Vida.
av dieselputte
Kolla anslutningen till regulatorn, är det 2 eller 3 anslutningsstift ? Det måste vara 3 för att övervakningen skall funka annars blir det permanent larm.

Skumt om det inte går med 120A om den har varit uppgraderad till 150A. Jag fick min generator uppgraderad från 120A till 150A och då krävdes enligt meken uppdatering av mjukvaran.

Bensinare lär väl klara sig med 120A, varför har den fått 150A ?

EDIT: Prova flytta regulatorn från den "trasiga" generatorn till den nya, oftast är det ju dioderna som flyger, eller bränd stator, regulatorn brukar sällan paja.
av Elmek20
Det är 3 anslutningsstift. Jag tycker också att det är skumt att det satt 150A i, vet inte varför. Kommer det verkligen fungera att flytta regulatorn?
av dieselputte
Ja, det vete tusan, den kanske belastar rotorns lindningar för hårt genom att skicka mer ström än lindningarna kan hantera för att kunna ge statorn den magnetiska energi som omvandlas spänning motsvarande det som krävs för att ge150A, som den gamla regulatorn var avsedd för. Du kanske skall ligga lågt med det.

Hur allt funkar i en generator kan vara bra att veta och här är en bra beskrivning , inte den mest pedagogiska
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]