Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snusketören
Vi är lite sugna på att köpa ny bil för 150-200k och tittar på en XC70, årsmodell 2015 eller 2016. Automat, gärna AWD och gärna D4-D5. Jag kan, trots mitt amatörmässiga bilintresse, inte ett skit om att köpa begagnad bil.

Det är ju ett markant pristapp om du tittar på bilar som gått 17k+ mil. Är det ett problem på en så pass ny bil ändå?

Är det värt det att lägga 20-30k mer på en bil som gått 12-13k mil, eller är det okej att köpa en för mindre pengar som gått 17-18 men där kamrem och vattenpump redan är bytt?

Är det någon större skillnad mellan 2015 och 2016 som man ska beakta?

Kort sagt, vad för klavertramp riskerar jag att göra och hur hade ni resonerat?

Tacksam för svar.
Tappet i värde är kanske för de bilar som har ett kamremsbyte runt hörnet?
Bilar från 2016 är Euro 6. Det är inte en AWD från 2015.
Bilar från 2016 kallas normalt för "Classic". Det innebär att de fick några utrustningspaket medskickade utan extra kostnad. Den ena av våra är just en XC70 D4 AWD automat Summum Classic från 2016. Den är förhållandevis välutrustad.
Våra två har gått 13700 resp. 30700 mil. Båda fungerar.
Min XC70 MY16 Classic har slagit om till 19000 mil nu.
Och jag köpte den när den hade rullat strax över 18000 mil.
Servad 2ggr om året på aukt.volvoverkstad.
Nybytt kamrem vart det på den.

Jag ser inget problem med att köpa en bil som har rullat lite längre, så länge den är väl omhändertagen.

Ska passa på att "svära i kyrkan", då många förespråkar oljebyte i bla växellåda och AOC kopplingen.
Som sagt så har min bil rullat strax över 19000 mil, med samma olja i växellådan, bakaxeln och AOC kopplingen som den lämnade fabriken med.
Och i sommar så är det 1,7t husvagn på kroken.

Ska bli spännande och se hur det går :-D
av berrabus
Stefan_KG skrev:Min XC70 MY16 Classic har slagit om till 19000 mil nu.
Och jag köpte den när den hade rullat strax över 18000 mil.
Servad 2ggr om året på aukt.volvoverkstad.
Nybytt kamrem vart det på den.

Jag ser inget problem med att köpa en bil som har rullat lite längre, så länge den är väl omhändertagen.

Ska passa på att "svära i kyrkan", då många förespråkar oljebyte i bla växellåda och AOC kopplingen.
Som sagt så har min bil rullat strax över 19000 mil, med samma olja i växellådan, bakaxeln och AOC kopplingen som den lämnade fabriken med.
Och i sommar så är det 1,7t husvagn på kroken.

Ska bli spännande och se hur det går :-D
Har en -15 och bytte i min Haldex efter 17k mil. Det som kom ut var svart och silarna var nästan helt igensatta.

Upp till var och en att bedömma om det bara är att köra vidare eller om man skall fundera på ett vätskebyte :)
Det finns lite olika saker att beakta i din frågeställning,

AWD eller inte innebär olika motor/automat-generation med sina ev risker, finns trådar om det på forumet.

2015 eller 2016 i fallet AWD, dvs gamla 5 cylindriga, innebär Euro 5 eller Euro 6 och ca 1000kr skillnad i årsskatt och möjliga kommande förbud att köra på Hornsgatan efter 2022 för Euro 5. Kan vara av stor vikt eller inte alls, beroende om man berörs av det.

Vad gäller miltalet, många mil på få år brukar vara snälla mil på det stora hela. Skillnaden mellan 12 000 mil och 17 000 mil känns försumbar till slitage men som tidigare nämnts, analkande kamremsbyte och att maskinskadeförsäkring upphört (15/17000mil Volvia) kan jag tänka mig är sånt som drar ner priset men för den skull inte bruksvärdet.

Kolla Blocket på äldre årsmodeller vad de ligger i för pris vid de miltal och ålder som kan vara troliga vid ditt nästa bilbyte så får du en hum om troligt värdetapp. Själv har jag inte doktorerat så noga men Xc70 värdeminskning känns otroligt linjär och överlag ganska beskedlig.

Lycka till i biljakten, är härliga bilar. Själv föll jag för att de är så tysta och bekväma på våra dåliga vägar :) Har själv sen drygt 2 år en 2015 D4 AWD Summum "Business edition Pro II" fd tjänstebil från KVD.
Tack för svaren! Mycket bra information. Då är man inte helt galen om man köper en 17-18k-milare med bytt vattenpump och kamrem då, snarare än att försöka spara 4-5 tusen mil och ha den servicen innestående. Vad gäller övriga mekaniska bitar (förutom eventuell Euro5-klassning) så är det inga barnsjukdomar som försvunnit eller förbättringar som gjorts mellan 2015 och 2016 som är värt att ta i beaktning? Det enda jag vet om är väl att elektronisk baklucka är standard på 2016 om jag inte har helt fel (på bekostnad av BLIS då?). Det kommer bli otroligt lite körande på Hornsgatan då vi bor norrut så klassningen i sig är ingenting jag egentligen bryr mig om annat än av skattetekniska skäl.

VOC, är det något man verkligen vill ha och är det något som kan läggas till i efterhand om det saknas på bilen man köper?
av berrabus
Sedan är ju inte kamremsbyte sådär extremt dyrt om man skulle åka på det pckså även om det är najs om det redan är gjort.

VOC, finns det inte kan du inte lägga till det i efterhand. Jag tycker det är najs att dra igång värmaren från mobilen vilket är det enda jag använder VOC till.
VOC är nog främst för att fjärrstarta värmaren i mitt fall också, men jag använder även appens kartsökning för att slippa knappa i bilens menyer för att lägga in destinationer till navigatorn. Notiser om lås eller larm-status är praktiskt liksom att kunna låsa upp bilen med telefonen om nån ska komma åt nåt utan nyckel nångång.
pour skrev:2015 modellen kan eventuellt ha blis som saknas på alla 2016.
Och det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer vår 2016, som har både BLIS och elektriskt manövrerad baklucka. Men det är en ganska tidig 2016, uttagen 2015, så den hann väl ut genom portarna innan förrådet av BLIS tröt.
Växellådan och AWD-kopplingarna mår bra av oljebyte. Det är inget som behöver diskuteras. Hur mycket kortare livslängd de får utan oljebyte kan man däremot diskutera. Det vet nog ingen.
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]