Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Var iväg idag för att chippa bilen. BSR-PPC. Tråkigt bara att PPC-dosan ej fick kontakt med bilen så det gick ej att tanka i ny mjukvara. Åkte förbi Helmia och bad dem kolla felkoder.

Följande kom ut:

DDM-0025 Spegelmotor Signal saknas. Båda elspeglarna fungerar utan anmärkning (peppar, peppar...). Denna felkod anser jag totalt ovidkommande i detta fall.

SWM-E003 Kommunikationsfel med styrenhet eller Konfigurationsfel. Tydligen så får verkstadens dator ingen kontakt med ECM och TCM (Traction Control? - bilen har endast antispinn).

Jag tittade på deras uppkopplade laptop där man ser nätverket och de olika noderna på nätverket. ECM var grå, som att den ej hittades på nätverket. Vidare var själva nätverket, alltså strecken som illustrerar bussen mellan de olika noderna delvis röd. Det var tydligen inte bra. De gjorde de enkla grundläggande felsökningsknepen, kopplade på batteriladdare för att säkerställa batterispänningen och även kopplade loss minuspolen 5-10 min. Utan hjälp. ECM var fortfarande grå. Felkoden kvarstog.

Nån som har nåt tips? Skall tillägga att bilen startar och går helt normalt. Förutom att jag ej kan chippa bilen så lider jag inte av problemet.
Senast redigerad av 1 turbomart, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
Lämna in den för fortsatt felsökning............
av turbomart
Ju mer man läser på desto mer förstår man hur lite man kan...
Jag har forskat ytterligare och fler frågetecken dyker upp.

För det första, TCM är Transmission Control Module, alltså växellåda. Denna kontrollmodul finns endast på bilar med automat och sitter i lådan i motorrummet tillsammans med ECM. Jag har manuell och därmed ingen TCM. Har även kollat, endast en (ECM) elektronikbox i lådan i motorrummet.

Då är det ju inte så konstigt att det blir kommunikationsfel med den! Det låter ju även rimligt att det är konfigurationsfel! Bilen tror att det ska finnas en TCM, men det gör ju inte det = konfigurationsfel!

Var (i vilken mjukvara) finns listan över kontrollmoduler som det ska kommuniceras med?

Hoppsan, hittade svaret själv i VADIS:
"The central electronic module knows which control modules are in the Controller area network and checks that all the control modules communicate."

Betyder det att CEM är felkonfigurerad och behöver re-konfigureras?

Men, min felkod som verkstaden hittade var ju SWM-E003! SWM är ju SteeringWheelModule... E003 är, citerad VADIS
"Configuration fault
If the signal configuration of a control module does not correspond to the signal configuration of the central electronic module, a diagnostic trouble code is stored in the control module with the faulty signal configuration.
The diagnostic trouble code for configuration fault is XXX-E003."

SWM skickar signaler till TCM via CAN. Men det kan den ju inte eftersom jag ej har någon TCM i min bil. Är det därför SWM klagar? Då tycker man ju att det flera enheter borde skrika :-(O) som även dem inte får kommunikation med TCM.

Jag har lite svårt att hitta den röda tråden. Vilket som är orsak och vilket som är konsekvens... Ingen som kan sprida lite ljus :idea: i mitt mörker?
Användarvisningsbild
av bela62
felkod srs SRS
jag har bytt vä.sätte i en S60 04, satt kabllar exakt,,, srs lMPn lyser och medelande att ska kontrolleras aibag....
förs treangeln orang lyst andragången start srs röd lampan....
vet ngn vad kan vara????
av Pelle
bela62:

Om du kopplade bort stolen UTAN att ha gjort bilen spänningslös så sätts automatiskt SRS felkoder.

Bara att åka in till Volvo och nollställa (Föutsatt att du kopplat in allt korrekt igen).
Användarvisningsbild
av bela62
menar att kopla igen snabkopling på nytt???
mvh
av staffann
Angående den ursprungliga frågan så innebär ju felkoden att det någon gång i bilens liv varit felaktig mjukvarukonfiguration i bilen - att signaldatabasen i SWM inte varit rätt. Det bör vara ganska lätt att sudda felkoden och se om den kommer tillbaka. Om ej så är bilens konfiguration nu korrekt, annars behövs lite ny, korrekt mjukvara i SWM. TCM har inget med detta att göra. Inte heller hindrar denna felkod nerladdning av ny motormjukvara.

Att testern inte kan kommunicera med automatlådan är ju inte så konstigt eftersom sådan inte finns. Att den inte kan kommunicera med motorstyret verkar betydligt konstigare - om motorstyrenheten (ECM) inte kunde kommunicera på CAN bussen så hade det nog varit massor av varningslamor som lyste. Undrar om PPCn hann meckla med mjukvaran något innan det gick fel? Eller om någon tidigare chippat bilen?
Användarvisningsbild
av greeeken
turbomart skrev:Var iväg idag för att chippa bilen. BSR-PPC. Tråkigt bara att PPC-dosan ej fick kontakt med bilen så det gick ej att tanka i ny mjukvara. Åkte förbi Helmia och bad dem kolla felkoder.

Följande kom ut:

DDM-0025 Spegelmotor Signal saknas. Båda elspeglarna fungerar utan anmärkning (peppar, peppar...). Denna felkod anser jag totalt ovidkommande i detta fall.

SWM-E003 Kommunikationsfel med styrenhet eller Konfigurationsfel. Tydligen så får verkstadens dator ingen kontakt med ECM och TCM (Traction Control? - bilen har endast antispinn).

Jag tittade på deras uppkopplade laptop där man ser nätverket och de olika noderna på nätverket. ECM var grå, som att den ej hittades på nätverket. Vidare var själva nätverket, alltså strecken som illustrerar bussen mellan de olika noderna delvis röd. Det var tydligen inte bra. De gjorde de enkla grundläggande felsökningsknepen, kopplade på batteriladdare för att säkerställa batterispänningen och även kopplade loss minuspolen 5-10 min. Utan hjälp. ECM var fortfarande grå. Felkoden kvarstog.

Nån som har nåt tips? Skall tillägga att bilen startar och går helt normalt. Förutom att jag ej kan chippa bilen så lider jag inte av problemet.
Håller med lämna in för felsökning.

Testa även att ha minuspolen av under hela natten

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]