Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Supereldare
Gav mej på att Byta abs-kransen på grabbens v70 -05. Fick bort drivaxeln tillslut efter att använt avdragare. Kvar på axeln mot kransen satt en gummiring,typ packbox kvar. Min fråga är om det ska sitta en där, eller om den hör till hjullagret?
Isåfall.. finns den lös att köpa, eller är det byte av hjullager som gäller?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Gummiringen sitter löst/klämd mellan drivaxelknuten och hjullagret, finns att köpa, Volvo pn: 30647015 till bilar från 2003 och uppåt. (9492980 innan)
av Bensve
Hur mkt fick du montera ner för att komma åt abs-kransen,jag sitter med samma dilemma att kransen så gott som rostat bort,det verkar lögn i h-e att komma åt den via hjullagret,det var det jag skulle byta nämligen då jag såg kransens dåliga skick.Måste drivaxeln plockas ner för att kunna pressa dit en ny??? Tar emot alla tips, tack på förhand,bilen V70-07.
av ThomasNygards
Bensve skrev:Hur mkt fick du montera ner för att komma åt abs-kransen,jag sitter med samma dilemma att kransen så gott som rostat bort,det verkar lögn i h-e att komma åt den via hjullagret,det var det jag skulle byta nämligen då jag såg kransens dåliga skick.Måste drivaxeln plockas ner för att kunna pressa dit en ny??? Tar emot alla tips, tack på förhand,bilen V70-07.
Vill minnas att styrstaget och en av antingen spindelled eller fjäderbensbultarna räcker.
Sen kan du dra ut drivaxeln innåt.
Användarvisningsbild
av 144
Bensve skrev: sön 19 apr 2020, 12:15 Hur mkt fick du montera ner för att komma åt abs-kransen,jag sitter med samma dilemma att kransen så gott som rostat bort,det verkar lögn i h-e att komma åt den via hjullagret,det var det jag skulle byta nämligen då jag såg kransens dåliga skick.Måste drivaxeln plockas ner för att kunna pressa dit en ny??? Tar emot alla tips, tack på förhand,bilen V70-07.
Den behöver inte pressas på plats, bara knacka in den försiktigt. Tänk bara på att inte dra ut drivaxeln så att en drivknut åker isär, kan bli jobbigt att få ihop igen.
av Bensve
Precis som jag fick förmej,hade ett helsicke med fjäderbensbultarna,dom blev runddragna och kunde inte lossas,jäkligt pilligt att komma åt bultarna till lagret,funkade tack vare att drivaxel-knuten kunde pressas tillbaka en bit,blir till att kraftsamla igen,eller alternativt köpa tjänsten hos verkstan,skall ta en prisuppgift på jobb och delar,misstänker även givaren är kass då jag får felkod på givaren som inte går att radera utan kommer tillbaka igen. :-)
Användarvisningsbild
av 144
Bensve skrev: sön 19 apr 2020, 14:17 misstänker även givaren är kass då jag får felkod på givaren som inte går att radera utan kommer tillbaka igen. :-)
Det kan ju bero enbart på kransen om du har tur, men det händer att kransen spricker och pajar givaren.
av Bempo
Jag fick det här jobbet gjort nyligen av en mindre men mycket bra Volvoverkstad. Ena givaren visade sig ha skadats av att kransen varit så dålig och verkstan satte dit en begagnad men bra givare istället. Trots det är en gammal (-01, XC70) bil så var det värt det för mig att lämna in den istf göra det själv.

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Trodo.se har värmepaket i olika kvalitets- oc[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

@Malmstroem , Det där är bara för […]

Jag har Ystad Energi, som får el från […]