Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
parlof skrev:
S80-04 skrev: sön 01 mar 2020, 23:59 "Engång per timma under de kommande 17 dygnen", betyder i praktiken? Har aldrig lyckats väcka bilen efter att den gått i viloläge.
Det innebär att bilen kopplar upp sig en gång per timma, det går alltså alldeles utmärkt att programera en timer frmåt i tiden och det kan ta upp till en timma innan timern är aktiverad. Det gäller alltså att ha lite framförhållning om bilen inte används på fem dyng.
Fick samma svar från Volvocars. Måste testa med timern. Har tidigare försökt med direktstart, som ju inte funkat.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
parlof skrev:
S80-04 skrev: sön 01 mar 2020, 23:59 "Engång per timma under de kommande 17 dygnen", betyder i praktiken? Har aldrig lyckats väcka bilen efter att den gått i viloläge.
Det innebär att bilen kopplar upp sig en gång per timma, det går alltså alldeles utmärkt att programera en timer frmåt i tiden och det kan ta upp till en timma innan timern är aktiverad. Det gäller alltså att ha lite framförhållning om bilen inte används på fem dyng.
Så är det. Funkar kalasbra

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
av Car
parlof skrev: "Det innebär att bilen kopplar upp sig en gång per timma, det går alltså alldeles utmärkt att programera en timer frmåt i tiden och det kan ta upp till en timma innan timern är aktiverad. Det gäller alltså att ha lite framförhållning om bilen inte används på fem dyng."

Det går inte alls. Idag har jag testat. Bilen gick i viloläge sen en el två dagar. Igår kväll ställde jag trots det timern på 08:00 till i dag söndag. Men det funkar varken i surfplattan eller i mobilen med voc-appen. I tex surfplattan kommer det upp en röd markering längst ner där det står: "Kunde inte ange timer". Och i mobilen händer inget efter man ställt in tid och datum.

Jag gissar att parlof menar att man ska ställa in timern FÖRE bilen går i viloläge. Då kanske det funkar. Inte vet jag. Men efter funkar iaf inte. :mad:
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Min bil har stått oanvänd utanför i en dryg vecka. När jag skulle slå på värmaren via VOC stod det "bilen har gått i viloläge" eller nått liknande längst upp i appen. Men det slocknade och sen gick det att starta värmaren.
Möjligen har någon i familjen hämtat saker i bagaget under veckan.

Angående fjärrstart så räcker det ju rimligen att väcka bilen. Det räcker i så fall med att den går i ett par sekunder.
av Car
Fjonsson skrev: sön 19 apr 2020, 13:50

Angående fjärrstart så räcker det ju rimligen att väcka bilen. Det räcker i så fall med att den går i ett par sekunder.
Tyvärr det funkar inte heller. När jag kom ut i morse till en kall bil testade jag just det, jag klickade på "Fjärrstart"-"starta". Det kom då upp en text som jag inte minns nu vad det stod men det gick hur som helst inte utan man fick vänta, oklart hur länge.

Så då tänkte jag att jag går in i bilen, startar, stänger av efter nån minut för att komma ur det där FÖRDÖMDA viloläget och sen sätter jag på "Parkeringsklimat". Icke då! det funkade inte heller, ty samma meddelande kom då upp som när jag försökte Fjärrstarta.

Arg och irriterad och frustrerad startade jag då bara den kalla bilen och drog i väg och mumlade inga vänliga ord om Volvo.
av parlof
Car skrev: sön 19 apr 2020, 13:20 parlof skrev: "Det innebär att bilen kopplar upp sig en gång per timma, det går alltså alldeles utmärkt att programera en timer frmåt i tiden och det kan ta upp till en timma innan timern är aktiverad. Det gäller alltså att ha lite framförhållning om bilen inte används på fem dyng."

Det går inte alls. Idag har jag testat. Bilen gick i viloläge sen en el två dagar. Igår kväll ställde jag trots det timern på 08:00 till i dag söndag. Men det funkar varken i surfplattan eller i mobilen med voc-appen. I tex surfplattan kommer det upp en röd markering längst ner där det står: "Kunde inte ange timer". Och i mobilen händer inget efter man ställt in tid och datum.

Jag gissar att parlof menar att man ska ställa in timern FÖRE bilen går i viloläge. Då kanske det funkar. Inte vet jag. Men efter funkar iaf inte. :mad:
Hej!
Det jag menar är att du sätter en timer, säg två timmar framåt i tiden med appen och inom en timma kommer bilen att aktivera timern och starta på utsatt tid. det gäller alltså som jag skrev att vara ute i god tid om detta skall fungera.
Men det fungerar även om bilen är i viloläge.
av Car
Jag gjorde så, parlof, men det kom upp en text som jag som sagt inte minns exakta innehållet av nu men det gick iaf inte. Men jag ska vid nästa tillfälle ta en skärmbild av texten. Det jag nu närmast ska försöka är att ställa in timern INNAN viloläget träder i kraft, så får vi se om det funkar då. Och funkar det så är det bra men långt ifrån optimalt. Det måste finnas bättre och enklare sätt att sätta på Parkeringsklimatet efter att bilen gått i viloläget.
av parlof
Korkat nog så är det så att du får den texten att det inte går, vilket det inte gör med direkt start. Men den kommer i alla fall att sätta timern om du använder den (bilen kopplar upp sig en gång per timma när den är i spaläge). Du kommer inte att se den satta tiden i appen förrän bilen har kopplat upp sig, vilket kan dröja upp till en timma (tiden i timern måste vara satt till ett klockslag efter det att bilen kopplat upp sig).
Användarvisningsbild
av leiwi
Car skrev:Ni radar upp problem och försvarar rådande situation. Sånt för inte utvecklingen framåt. Problem är till för att lösas. Och värmare är verkligen inte bara en "ren bekvämlighetsdetalj".
Utan vad??
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]