Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Buckshot skrev: ons 01 apr 2020, 17:00 Brukar ni använda handbromsen vid långtidsparkering eller bara p-läget?
Använder den om den behövs, hemma är det plant och där används den inte, på jobbet lutar många p-platser lite bakåt så där används den. Beror på om det är plant eller inte tycker jag alltså
av Buckshot
Jo det är klart om det lutar men jag tänkte på plan mark. På vissa bilar kan handbromsen fastna om man använder den på plan mark i ur och skur. Fast det har ju varit mekanisk handbroms, kanske denna är säkrare?
av Larslars
jag hade undvikit att använda p-bromsen vid långtidsparkering framför allt utomhus.
fast det är elmanövrerad p-broms så kan bromklotsarna rosta fast i skivorna ( de kan dem iofs göra ändå ).
Användarvisningsbild
av leiwi
Användandet av parkeringsbromsen i alla lägen är bara bra , då kommer den att fungera och man slipper bekymmer med fastnade bromsok
Att låta bilen stå parkerad i automatens p-läge i även mindre lutning är ju ganska riskabelt då a-lådan "sprint" inte är avsedd för detta .
Om man parkerar i lutning gäller det att hålla ner bromspedalen tills parkeringsbromsen är ansatt och sedan släppa.
Detta för att inte belasta a- lådans "sprint" , för att slippa dyyyyyyra reparations kostnader på lådan.
av Henkan
Jag har alltid använt p-bromsen alla dagar i veckan på alla bilar jag ägt under 40 år och aldrig haft problem med att den fastnar. Det är bra att gymnastisera mekaniken så den inte beckar ihop. Just nu S60 med aut.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag använder bara p-bromsen om bilen står i brant lutning och inte heller när den står längre tid. Annars P på automatlådan. Det är inte en lite sprint i lådan det är en rejäj gaffel som går i ett kraftigt tandat hjul. MEN jag brukar motionera handbromsmekanismen genom att dra spaken upp och ner ett tiotal gånger kanske var 10:e gång jag kör.
av Buckshot
Är det ngn som har bättre koll än jag på dessa problem med EGR ventil ? Finns det ngn gemensam nämnare för bilarna som drabbas av dessa problem? T.ex. lågmilare, lugnt körda, speciell årsmodell etc? Jag har en 2017 D4 lågmilare som antagligen har körts lungt innan mig(kvinna i 45års åldern). Hur vanligt är dessa problem? Är det vanligt så kanske man ska sälja medans bilen går bra.
av Buckshot
Är det vanligt att lacken släpper i bakkanten på motorhuven? Det har lossnat lite precis i synfältet från förarplatsen

Om man skal tävla i NASCAR borde man anskaffa[…]

Det är inte så du råkat ladda ner[…]

@Erik Å , Alla vikter satt på, men ha[…]

Missljud från motor

Frikopplingshjullet generator, multiremen, spä[…]