Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jakkeboii
Tja, för några veckor sen så ställde jag in bilen i garaget, efter cirka en vecka så satt jag och pillade på ljudet och tänkte starta bilen för att ladda batteriet lite snabbt. Men när jag startade bilen så gick den typ ”oroligt” på låga varv och går upp och ner i varv även fast jag inte rör gasen, men när jag gasar upp i höga varv så låter den relativt normalt. Men när jag släpper gasen så går den ner och knackar typ, ganska svårt att beskriva. Bör tillägga att motorlampan och ets lampan lyser, motorlampan på grund av ventilerna enligt en kompis. Den brukade knacka lite ifrån ventilerna innan det här hände.
Så jag undrar om det är lmm som krånglar eller om det kan vara nått annat?
Det är en B5244S2, alltså 2,4 liters 140hk motor och det är en V70 från 99.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Kolla lite felkoder först. Ets lampa är väl el gasspjället då kan den gå som en påse skit. Blir kanske för låg tomgång då kan det låta rätt illa. Vad ligger den på som lägst?
Eller så kanske det är de hydraliska ventiltryckarna som låter när den stått?. Kollat eller bytt olja på senare tid?. Så motorlampan skulle lysa pga en ventil är så fallet har du nog rätt dåligt komp eller att det inte blir gnista alltså att den bara går på 4 cyllar. Hur har din polare fått fram att det är en ventil kompprov eller?.
Jag utgår från att det är en insug avgas ventil i motorn du syftar på??.
Du säger att det knacka förut med var det just när du startar eller hela tiden?
av Jakkeboii
gubbstrutt skrev:Kolla lite felkoder först. Ets lampa är väl el gasspjället då kan den gå som en påse skit. Blir kanske för låg tomgång då kan det låta rätt illa. Vad ligger den på som lägst?
Eller så kanske det är de hydraliska ventiltryckarna som låter när den stått?. Kollat eller bytt olja på senare tid?. Så motorlampan skulle lysa pga en ventil är så fallet har du nog rätt dåligt komp eller att det inte blir gnista alltså att den bara går på 4 cyllar. Hur har din polare fått fram att det är en ventil kompprov eller?.
Jag utgår från att det är en insug avgas ventil i motorn du syftar på??.
Du säger att det knacka förut med var det just när du startar eller hela tiden?

Den ligger på runt 800 som lägst, ska läsa av felkoderna så fort jag kan få låna nån och efter ett pratat med en annan så är motorlampan inte på grund av ventilerna så vet inte vad det kan bero på att den lyser, men det lär jag får reda på när jag läst koderna. Kollade oljan igår och det var på ungefär halva stickan. Men jag skruvade ur alla tändstift idag och tändstift 2 var dränkt i olja, och de andra tändstiften va de lite olja på. Så jag ska byta tändstift och sen läsa koder och se vad jag får fram.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var stiften dränkta uppifrån eller menar du olja inne i cylindrarna?
Om tomgångsvarvet dippar ner mot närapå noll av någon anledning så kan det skramla till i motorn, det har jag hört på min.
ETS-lampan betyder antingen att spjällhuset är utslitet eller i bästa behöver rengöras, alternativt att lägesgivaren på kopplingspedalen är utsliten. Men det ser du ju på felkoderna
av Jakkeboii
Erik Å skrev: lör 18 apr 2020, 12:31 Var stiften dränkta uppifrån eller menar du olja inne i cylindrarna?
Om tomgångsvarvet dippar ner mot närapå noll av någon anledning så kan det skramla till i motorn, det har jag hört på min.
ETS-lampan betyder antingen att spjällhuset är utslitet eller i bästa behöver rengöras, alternativt att lägesgivaren på kopplingspedalen är utsliten. Men det ser du ju på felkoderna

Det va dränkt nerifrån för jag fick till och med olja på hylsan
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@Jakkeboii, Var stiftet oljigt på den ände som är inne i förbrännings rummet alltså porslinet elektroden osv?.
I brunnen eller hålet som stiften är nedsänkt i kan det ibland vara olja har jag sett och det är väl inte optimalt.
Jag frågar för jag tycker svaret är lite luddigt. Är det olja i brunnarna avlägsna det och ev skit innan du lossar stiften.
av Jakkeboii
8C085025-91B6-43BB-8714-F500B7BC3DA6.jpeg
8C085025-91B6-43BB-8714-F500B7BC3DA6.jpeg (317.75 KiB) Visad 2662 gånger
@lucif3r

Så såg det ut när jag drog ur tändstiftet, är inte så på läst om tändstift och sånt, men det va olja längst ner vid tändstiftet
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ser ju ut som du har olja i tändstifts brunnarna utav de anledningar som Lucifer nämner.
Gör rent brunnarna byt stift kolla fel koder kanske finns det ingen gnista utav nån anledning. Ta ut stiften igen och kolla om du har olja på porslinet o elektroden samt kanten runt porslinet. Innan tändstifts brunnarna (ev) fylls upp med olja igen.
Det kan blåryka som fan även fast katten tar bort en del kolla det varm o kall. Borde dra mycket olja om motorn är dålig o slår igen nått stift.
Det jag menar är att det där stiftet kan ha fått olja på sig även inifrån motorn ser så ut men som sagt testa.
Edit kolla koder först.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]