- ons 15 apr 2020, 15:45
Jag har en V70 av årsmodel 2001. Bilen har gått 32 000 mil. Jag kör bilen kanske var tredje dag. Sista 4-5 gångerna jag ska starta bilen så går inte nyckeln runt utan fastnar i läge 0. Jag har dock lyckats starta bilen till slut genom olika tricks. Ibland hjälpte det om jag vände på nyckeln och stoppade in den i låset. Ibland hjälpte det inte, då hämtade jag den andra nyckeln och den funkade utan problem. En annan gång hjälpte det inte med någon av nycklarna. Då knuffade jag fram bilen en halv meter och sedan gick det plötsligt att vrida nyckeln från läge 0 och starta bilen. En annan gång hjälpte inget av dessa tricks utan nyckel var fast i läge 0 och jag gick in i en affär och kollade runt. En halv timme senare så startade bilen igen som ingenting hade hänt. Är det rattlåset som krånglar? För den ska väl låsa upp i läge 1? Vad är det som kärvar för mig? Jag har använt Assa Låsolja som är specielt gjort för kärvande lås. Den torkar snabbt och inte binder damm och smuts. Men det hjälpte inte så mycket. Tacksam för lite tips som hjälper mig framåt..
- By roggabear