Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TurboSANE
Hej,
Jag har nyligen skaffat mig en 940 turbo som det var tänkt att jag ska ha kul med, drifta, burna osv.
Igår var jag ute och försökte lära mig hur man sladdar på en rak sträcka, och det gick väldigt bra tills jag tappade kontrollen och körde ner i dyket, vilket jag hade räknat med att det skulle hända nångång. Men visste inte att jag hade det största oturen att jag råkade träffa den ENDA stora stenen i hela området :-( , Typiskt va?!!!
i alla fall så hade det börjat läcka all glykol ... jag har tyvärr inte hunnit kolla hur stora skador jag fick på bilen, men kan det hända att det är något mer som kan vara trasigt ? som kanske ligger nånstans vid kylaren?
Lång story kort, så undrar jag om kylaren på min bil skiljer sig något ifrån andra 940 (kombi eller sedan, turbo eller ej...) eller alla kylare på sådana bilar är den samma?
tack på förhand
Bilagor
IMG-20200415-WA0027.jpg
IMG-20200415-WA0027.jpg (396.24 KiB) Visad 1448 gånger
IMG-20200415-WA0025.jpg
IMG-20200415-WA0025.jpg (395.02 KiB) Visad 1448 gånger
Men med det sagt kan du fortfarande ha en kylare för automatlådor fast du har manuell. Bara att plugga anslutningarna för oljekylaren.
I folkmun brukar man väl säga "stora" och "lilla" kylet. Stora kylet sitter på bilar med AC och/eller automatlåda, och lilla sitter på manuella utan AC. Stora kylet finns även med oljekylare för automatlådan, men jag har faktiskt inte sett stora kylet utan oljekylaren som reservdel på väldigt länge. Men som sagt, bara plugga oljeanslutningarna om man har manuell..
Ett tag hade t.ex Biltema m.f bara kylare med oljekylare till 740. Jag har en sådan på min 745-a och det spelar ju ingen roll om det sitter oljekylare eller inte, men behöver ju inte koppla in den. Jag har "den lilla" kylare med ej inkopplad oljekylare och en bra fungerande AC. Anslutningarna är inte pluggade, det finns ju inget där som kan läcka ut.
Nu hajar jag varför det knappt finns några 940 och 740 kvar heller. Jaja de rostar de med det vet jag o byggs om till A traktor de med.
Men men en annan körde ju sönder Amazon och 140 förr men då var de inte värda några slantar som nu :crying: .
Den där bilen ser för bra ut för att köra sönder och dyra har de blivigt för en fin bil. Kör sönder nån pizza räser istället som tex BMV det gör ju inget :-)

Den där framfälgen ser ut at vara en sån som original monterades på 95-96 850 T5R
Och är ganska svåra att få tag på för vettiga pengar. Har du 3 till på så ta av dem om de är nått att ha än.
gubbstrutt skrev:Den där framfälgen ser ut at vara en sån som original monterades på 95-96 850 T5R
Och är ganska svåra att få tag på för vettiga pengar. Har du 3 till på så ta av dem om de är nått att ha än.
Mnjae... Om det är äkta titan så visst, tror inte dom där är äkta dock... Men "R-fälgar", dvs kopior, finns att köpa typ överallt i alla möjliga storlekar.

.
lennarte skrev:Anslutningarna är inte pluggade, det finns ju inget där som kan läcka ut.
Nä, pluggningen är väl mest till för att hålla skit ute från oljekylaren, om man i framtiden skulle vilja använda den av någon anledning.
Är man bombsäker på att man aldrig kommer använda den så finns det ju förståss ingen anledning att plugga anslutningarna. :)
Lucif3r skrev: fre 17 apr 2020, 13:56
gubbstrutt skrev:Den där framfälgen ser ut at vara en sån som original monterades på 95-96 850 T5R
Mnjae... Om det är äkta titan så visst, tror inte dom där är äkta dock... Men "R-fälgar", dvs kopior, finns att köpa typ överallt i alla möjliga storlekar.

.
lennarte skrev:Anslutningarna är inte pluggade, det finns ju inget där som kan läcka ut.
Nä, pluggningen är väl mest till för att hålla skit ute från oljekylaren, om man i framtiden skulle vilja använda den av någon anledning.
Är man bombsäker på att man aldrig kommer använda den så finns det ju förståss ingen anledning att plugga anslutningarna. :)
Vad jag läst finns det med högsta sannolikhet inga kopior på Titan fälgarna. Bara på de vanliga R fälgarna som du säger. På Titan fälgarna finns inget R och fälgkanten är rundad i stället för slät.
Har själv äkta Titan på min V70 visste inte vad jag köpt för bra pris så jag goggla lite.
Kopia eller inte synd att köra sönder. Well nog om det alla o envar gör som de vill med grejorna.

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.