Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NFPemil
Tja, de är något konstigt med min volvo 745-87 med b230f. Det känns som att den inte förbrukar all bensin som finns i tanken utan börjar bluddra och gå som om den fick slut på bensin även fast jag vet om att jag nyss tankande. När jag tankar på ny bensin går den som vanligt. Vad skulle detta kunna bero på, tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det sitter en liten bensinpump i tanken (ihop med tankarmaturen). Den behövs egentligen inte förren det blir omkring halv tank eller mindre. Då börjar det bli problem med tillförsel av bensin. Huvudpumpenär byggd för att pumpa, inte suga. Om du tar bort tanklocket och stoppar ner örat så långt du kan ska det höras ett svagt "surrande" när motorn går.
Användarvisningsbild
av lennarte
Var kanske lite otydlig, 740 har 2 pumpar. Det sitter en liten "matarpump" i tanken på alla 740. Det är konstruktionen av tank, tankarmaturen och placeringen av bränslerörets utlopp från tanken (genom armaturen) som gör det. Huvudpumpen sitter på motorn på A och K.
På F-motorn sitter huvudpumpen monterad i en konsoll tillsammans med bränslefiltret under golvet under förarsätet.
På dom sista 740 (svensksålda) årsmodell -92 och (devis ??) -91 sitter ett annat styrsystem (Bendix) som har endast en pump. Den är då en huvudpump som är placerad i tanken, bränslefiltret sitter kvar under förarstolen i konsollen. 740 som exporterades (tillverkade i Gent??) har Bendix på tidigare modeller också
Bendix = Rex/Regina Bosch = EZK/LH

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]