Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte kon å damask på drivknuten.se
Jag bytte på bägge sidor med kon och hade inga problem med att dom gick sönder. Har turbo dessutom som har större drivknut.
Det går ju kapa konen så öppningen blir precis lika stor som knuten om man är orolig.

Tyckte det var smidigt då man slipper demontera knuten som ibland inte går att få lös ens med hydrual press.

Man ska ju som sagt vända ut å in på damasken och dra den snabbt över med mycke wd40.
Kan vara en bra idé att byta tätningarna vid växellådan om du ska dra ut dom å göra jobbet på arbetsbänken. Finns risk för läckage då. Så gjorde jag iaf.

Sen så går det bara att dra tillbaka den gamla damasken en bit på drivaxeln utifall den skulle gå sönder. Så är det bara att skjuta tillbaka den gamla. Skulle dock rekommendera att montera den utan utanför bilen så är risken mindre att du kommer åt något vasst å den går sönder.
Lucif3r skrev: lör 04 apr 2020, 16:08 Inte en suck att du får loss drivaxelmuttern med handverktyg med hjulen i luften iaf :-D
Det är hjulen på backen, hög växel i, och kanske t om någon som står på bromsen som gäller :P
Rätt, med undantag att LÅG växel rekomenderas istället.

Albireo skrev:Tja! det verkar vara lite pyssel med detta :-)

Återmontering .:
I en beskrivning står det att splinesen ska appliceras med en 3-4mm bred sträng, 1/3del från ytterkant, med metallim innan införandet i hjulnavet (sedan ska navmuttern inoljas)
Kan det behövas? (vad är "metallim"?)

Ge själva den i lim!
Lätt ett tunt lager fett på splinsen i stället.

Byta skruvar överlag är inte fel, men lite överkurs på gammal bil, under förutsättning att skruvarna inte är kass. Dålig gäng, tex.

Jag har för mig 2.1liter växellådsolja på manuella M56 lådan. 2 liter räcker inte.
MickeM skrev: ons 15 apr 2020, 17:14 .. hög växel i, och kanske t om någon som står på bromsen som gäller :P
Vad är det för fel med klossar framför hjulen, typ vedträn.. ? :-D
Minns när jag skulle lossa drivaxelmuttern på min R19, jag skarvade spärrskaftet med en 2 meter (kanske var 3m) lång planka, sen hängde jag på ytteränden av den med hela min vikt.. (är ganska lätt iofs) Då släppte muttern :P
Erik Å skrev: Vad är det för fel med klossar framför hjulen, typ vedträn.. ? :-D
Inte det minsta fel med det!
Det praktiserar jag själv också.
Men just för att släppa mutter/skruv som sitter s@tan så är det bättre med stumt i vrid, och inte den flex som det kan ge med blockerat hjul.
Men i brist på medhjälpare så....

Kommentaren gällde främst HÖG växel, vilket är en tankevurpa.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]