Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av digzka
Hejsan,

Detta är mitt första inlägg, då jag inte visste var jag skulle vända mig tänkte jag att sveriges största volvoforum kanske kunde hjälpa mig i detta stora beslut som måste tas så snart som möjligt.

Det är nämligen så att jag har en bekant som vill sälja sin S60 2.0T på 180 HK till mig, jag velar fram och tillbaka för jag vet inte hur dessa bilar är.

Kan nämna lite information:
Bilen är italienimporterad för två år sedan, 2001 årsmodell, står för tillfället 7300 mil. Dessa miltal stämmer då det finns dokumentation om bilens historik och allt verkar vara i sin ordning.

Den är i väldigt fint skick exteriört (inga repor eller rost, otroligt fin!) interiört är det vad jag sett, mellanfacksluckan (?) som är lite repig. Den är servad här i Sverige för cirka 900 mil sedan.

Det är en automatväxlad som har de nödvändiga grejer som behövs, såsom klimatanläggning, larm , halvskinn, cdstereo, servicebok etc(alltså inget extra lyx).
Provkörde den idag och den gick som en dröm, frågan är ju förstås hur bra dessa bilar är? Då jag vet att det är den första modellen av S60 och det kanske finns stora barnsjukdomar som gör så att man överhuvudtaget inte ska köpa en 2001årsmodell?

Hans pris är 90 000:-. vad skulle ni göra i mitt sits?

P.S Inser att detta blev ett långt inlägg och jag hoppas att ni har överseende D.S

Tack i förhand!
av Visco
ett vanligt barn fel på 01-?? är att listerna mellan den lilla rutan och den stora rutan på bakdörren rostar.. det har mina gjort.. kan vara bra att kolla och se om du kan fixa det på bilia.

men i övrigt låter det bra... förutom italien import.. men jag vet inte.. försäkrings bolagen kanske går lättare på det än på tyskland import.. kolla upp det så du inte får en sjukt dyr försäkring bara för bilen råkar vara såld någon annanstans.
Användarvisningsbild
av eiskall
Om du bara tänkt ha den ett eller två år skulle jag inte köpa den. Tänk på att alla som eventuellt skulle köpa denna bil skulle fundera över det du är orolig över. Sen faller ju vridit en bit med den mindre motorvolymen.
Visco skrev:ett vanligt barn fel på 01-?? är att listerna mellan den lilla rutan och den stora rutan på bakdörren rostar.. det har mina gjort.. kan vara bra att kolla och se om du kan fixa det på bilia.

men i övrigt låter det bra... förutom italien import.. men jag vet inte.. försäkrings bolagen kanske går lättare på det än på tyskland import.. kolla upp det så du inte får en sjukt dyr försäkring bara för bilen råkar vara såld någon annanstans.
Det finns inget försäkringsbolag som tar hänsyn till varifrån bilen är importerad - Finland eller Grekland spelar ingen roll. Alla bolag bryr sig inte heller om den är importerad öht.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
eiskall skrev:Om du bara tänkt ha den ett eller två år skulle jag inte köpa den. Tänk på att alla som eventuellt skulle köpa denna bil skulle fundera över det du är orolig över. Sen faller ju vridit en bit med den mindre motorvolymen.
Visco skrev:ett vanligt barn fel på 01-?? är att listerna mellan den lilla rutan och den stora rutan på bakdörren rostar.. det har mina gjort.. kan vara bra att kolla och se om du kan fixa det på bilia.

Det finns inget försäkringsbolag som tar hänsyn till varifrån bilen är importerad - Finland eller Grekland spelar ingen roll. Alla bolag bryr sig inte heller om den är importerad öht.

Precis, vad jag har förstått så bryr sig inte Volvia om ifall bilen är ex en Tysklandsimport....tvärtom! varför skulle de bry sig? Är de bilarna sämre servade? använder de mer salt på vägarna än vad vi gör? :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att det låter bra!

Det kan vara bra att kolla/höra noga så det inte är några miss-/klonkljud från framvagnen.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Jag hade inte köpt bilen, dels, 2.0T, samt Italien import. Den kommer inte bli lätt såld senare i tiden. Bilar i italien brukar ofta vara lite värre sköt än tyska bilar. Jag hade helst valt en tysk import före än italien import. Men det är min åsikt det.....

Finns bra s60 bilar i svenska marknaden års.01 för bra peng, du kanske får hosta upp ca 10.000:- så får du en svensksåld med samma utrustning.

kolla gärna runt innan du gör köpet samt skall du ha den, så ta in den på ett M-test för säkerhets skull....
av Visco
nu vet jag inte om försäkrings frågan rör volvo..men min golf 3 jag hade tidigare hade jag 1300:- / halfförsäkring / månaden.. samma golf fast svensksåld hade varit runt 1400:- / hel försäkring / månaden..

dom snacka om att den kanske hade bakdragen mätare mm.. vilket jag argumenterade imot.. men det hjälpte inte..
Användarvisningsbild
av G-kraft
Visco skrev:nu vet jag inte om försäkrings frågan rör volvo..men min golf 3 jag hade tidigare hade jag 1300:- / halfförsäkring / månaden.. samma golf fast svensksåld hade varit runt 1400:- / hel försäkring / månaden..

dom snacka om att den kanske hade bakdragen mätare mm.. vilket jag argumenterade imot.. men det hjälpte inte..
Kan försäkringsbolag verkligen nämna om bakdragen mätare och så ? , har endast hört att de kan neka pga import och inget annat...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Visco skrev:nu vet jag inte om försäkrings frågan rör volvo..men min golf 3 jag hade tidigare hade jag 1300:- / halfförsäkring / månaden.. samma golf fast svensksåld hade varit runt 1400:- / hel försäkring / månaden..

Tycker iof att det är egendomligt att en del försäkringsbolag har olika premier eller nekar att försäkra importbilar med tanke på alla diesel bilar (oavsett märke) i Sverige (svensk sålda) som har manipulerade mätare pga garantin.
av wan79
kolla upp milen med volvo stämmer det och allt annat är ok så tycker jag att du ska köpa den..Har själv en 01:a italien import förvisso utan turbo men jag är hel nöjd med min har haft i 3 mån nu och har inte haft ett fel på bilen...

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]