Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1368798
HitTheRoadJack skrev:Har precis BSRat min -18 D3e FWD. Jag har samlat mod länge. Köpte en begagnad PPC3 enhet som förberedelse som legat och påmint mig om trim i månader. Så nu tajmade jag in den återkommande 20% kampanjen på våren.

Jag tog lite siffror förre o efter trim.
0 - 100 = 11:39 -> 9:30
80 - 120 = 7:82 -> 6:07
80 - 140 = 14:90 -> 10:92
100 - 150 = 15:70 -> 11:22
IMG_3471.jpg
Det är en tung bil så de extra hk gör sig mycket bra, speciellt från 2ans växel o uppåt. Känns riktigt bra när man i tättrafik ska byta fil - mycket bättre grund drag. Man känner vridmomentomvandaren växellådan fungerar som bäst från 2an. 1an blir mest höga varv. Bilen tar nästan en skutt fram när man byter från ECO till Dynamisk mode :-) så trigger happy blir den på gasen.

Edit: Fel av mig, jag märker att auto-stopp finns visst kvar.

Jag var med när trimmet gjordes för att liksom kunna klara det själv. Man bryter inte upp lådan ECM dock går det inte att uppdatera den via OBD uttaget. Det man gör är att plocka ur ECM till skrivbordet - där kopplar man på ström mha en ack + PPC3 interface som kommer i en egen låda, utöver PPC3 lådan.
IMG_3459.jpg
IMG_3460.jpg
IMG_3461.jpg
IMG_3463.jpg

Nu blir det intressant att jmf förbrukning innan 5.84 l/100km och efter. Lade upp en ny bil V90 BSR på spiritmonitor
IMG_3472.png


Kul, har också funderat på att optimera min d3 men tvekade då jag skulle bli tvungen att plocka ut ecm och lägga in nytt trim efter varje service. Troligtvis kommer jag göra det inom en snar framtid då jag upplever d3 Fwd en aningen klen.
#1373480
hej.

Jag körde en BSR optimering på min 2017 V90 D5 AWD Inscription Intro II för ett par månader sedan.
Ingen enkel process då jag var tvungen att plocka ut ECM ur vänster hjulhus och avkoda denna separat innan optimeringen.
Men efter optimeringen, som gjordes helt själv (från 235hk till 294hk) är bilen en helt annan... Ett underbart vridmoment genom hela registret och inte ett enda problem.
Känns att den fördelar kraften bättre på alla 4 hjul och har ett jäkla klös vid omkörningar.
Den enda bil jag kört som känns något som min nuvarande V90 var min gamla 2014 Audi S6 på 422hk...
#1374700
Tja,
jag optimerade min d3 fwd my 18 och behövde plocka ut styrdonet för att skicka i trimma igen då volvo skrev över trimmet. Enligt BSR så kunde man optimera my17 via obd men inte 18.Gick och grämade mig en vecka innan jag fick tummen ur röven och skruvade ut styrdonet :-/
#1380728
RichardJacobsson skrev: tis 14 apr 2020, 18:54 Jag har BSRat min D3 AWD V90 2017, behöver jag ta isär allt o avkoda igen varje gång efter service ? Fungerar et inte genom obd uttaget nu när man avkodat en gång ?
Hej,

Är nyfiken om du fått någon klarhet om hur proceduren går till. Jag har en likadan bil som dig. Var inne på BSR idag och då sa han att man bara uppdaterar via styrdonet och ej via OBD alls. Är inte så händig och därför lite fundersam hur jag ska göra. Alt betalar jag 1500:- efter varje service så gör dom det.
#1381113
Ja det gör jag efter dom har modifierat styrenheten. Jag laddar i originalmjukvaran före service sen laddar jag ur den nya mjukvaran efter service och efter det BSR mjukvaran. Då har den alltid rätt mjukvara vid servicen.
IMG_20181107_165935.jpg
IMG_20181107_165935.jpg (747.06 KiB) Visad 851 gånger

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]