- tis 14 apr 2020, 12:44
Jadå, satte fast den precis enligt anvisningarna med fästmaterial från Volvo. Hade bilen uppe på lyft med motorn igång, och plåten vibrerade inte det minsta eller skramlade något. Ljudet och vibrationerna är från motorn och verkar fortplanta sig uppåt i framvagnen.
Ljudet är helt klart så att det reflekteras av plåten och skickas uppåt in i bilen istället för nedåt som det gör med plastskyddet.
Vibrationerna är jag säker på beror på i princip samma sak, och att plåten sitter så stumt. Hela framvagnen blir ordentligt mycket styvare, precis som om jag hade monterat ett rejält krysstag. Och i princip är ju en så kraftig plåt mer rigid och styv än ett krysstag, så det är inte alls förvånande.
Jag tog ner plåten igår och satte tillbaka plasten, bilen var precis som vanligt igen, och lite mjukare i svängarna. Ska prova att täcka hela insidan av plåten med ljuddämpande bitumenmatta, och sätta hårda gummi- eller plastdistanser och se hur det blir. Kanske räcker med enbart ljuddämpande bitumenmatta om den sitter under ståldistanserna?
XC70 och XC60 har ju mjukare upphängningar än en V70 R-Design, så det absorberar säkerligen vibrationerna mycket mer effektivt. Jag experimenterar vidare!
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)