Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nog kvittot kvar hemma. Jag har fått en sån monterad på min XC70 D5 AWD automat 2012. Men jag är inte hemma just nu. Det var något i internvallet 2000-3000 kronor monterat och klart, om jag inte minns fel. Plåten i sig själv är billigare än ett oljetråg, för att inte tala om besväret om det skulle gå åt skogen till.
av CMD
apersson850 skrev:Jag har nog kvittot kvar hemma. Jag har fått en sån monterad på min XC70 D5 AWD automat 2012. Men jag är inte hemma just nu. Det var något i internvallet 2000-3000 kronor monterat och klart, om jag inte minns fel. Plåten i sig själv är billigare än ett oljetråg, för att inte tala om besväret om det skulle gå åt skogen till.
2-3 lusentappar kan de ju vara värt för att slippa besväret som blir om man kör på nått olämpligt. :-)-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Någon som upplevt vibrationer och mer ljud i kupén med den kraftiga skyddsplåten monterad?
Jag fick på min idag, och framförallt vid tomgång och lägre motorvarv är det påtagligt mer ljud och vibrationer i bilen.

Nu har ju jag en V70 R-Design så den är antagligen lite känsligare för sånt än en hög och mjuk XC70. Funderar på att byta ståldistanserna mot andra i kraftigt gummi för att dämpa vibrationerna, och spraya insidan av plåten med Body spray mot ljudet.

Annars märks att framvagnen blivit rejält mkt styvare, bilen reagerar betydligt snabbare när man vrider på ratten.
av mikebike
Nej, inte jag heller. Jag haft aluminiumplåt på tre bilar: XC60 D5 -09, V60 T6 R-Design -12, XC60 T6 R-design -15.
På den första monterade jag plåten själv.
Är den ordentligt fastdragen?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jadå, satte fast den precis enligt anvisningarna med fästmaterial från Volvo. Hade bilen uppe på lyft med motorn igång, och plåten vibrerade inte det minsta eller skramlade något. Ljudet och vibrationerna är från motorn och verkar fortplanta sig uppåt i framvagnen.

Ljudet är helt klart så att det reflekteras av plåten och skickas uppåt in i bilen istället för nedåt som det gör med plastskyddet.

Vibrationerna är jag säker på beror på i princip samma sak, och att plåten sitter så stumt. Hela framvagnen blir ordentligt mycket styvare, precis som om jag hade monterat ett rejält krysstag. Och i princip är ju en så kraftig plåt mer rigid och styv än ett krysstag, så det är inte alls förvånande.

Jag tog ner plåten igår och satte tillbaka plasten, bilen var precis som vanligt igen, och lite mjukare i svängarna. Ska prova att täcka hela insidan av plåten med ljuddämpande bitumenmatta, och sätta hårda gummi- eller plastdistanser och se hur det blir. Kanske räcker med enbart ljuddämpande bitumenmatta om den sitter under ståldistanserna?

XC70 och XC60 har ju mjukare upphängningar än en V70 R-Design, så det absorberar säkerligen vibrationerna mycket mer effektivt. Jag experimenterar vidare!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Funderar på hur skyddsplåten samverkar med fjäderbensstaget (från V60 R-Design) jag har monterat? Blir ju väldigt styvt både uppe och nere, så bortsett från att plåten väger sina modiga kilon kanske bilen blir väldigt rolig på kurviga landsvägar?
Användarvisningsbild
av ER
Har både R-staget från V60 på XC70:nm samt en rysk pansarplåt under motor utan att det låter ens på "normala" dvs tjälskadade vägar. Denna plåt väger betydligt mer än aluminiumvariant men har gummibussningar som ligger mot ramen på bilen så ena plåt mot plåt är bultarna som håller fast plåten.
Steffe3 skrev:Vilken variant är det du har ER?

Nån tidigare modell (nyare är aluminium som sagt), eller IPDs?
Ny och ny, jag monterade aluminium på min 09:a 2011. Då fick man borra upp hålen i balkarna och montera rejäla nitmuttrar för att fästa plåten. Är det samma på V70?

MarcusJ skrev:XC70 och XC60 har ju mjukare upphängningar än en V70 R-Design, så det absorberar säkerligen vibrationerna mycket mer effektivt. Jag experimenterar vidare!
Jag hade som sagt en V60 T6 R-Design...
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.