Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Funk skrev:
Bara märket du betalar för!
Det är ju det vi säger om oljan... :wink:

/Thomas
Det är vad *pettson *säger.Inte "vi". :wink:
Men jag är då helt blåst i skallen för jag tycker om märkes prylar till bil och fritid.
av *pettson*
grammse skrev:
Funk skrev:
Bara märket du betalar för!
Det är ju det vi säger om oljan... :wink:

/Thomas
Men jag är då helt blåst i skallen för jag tycker om märkes prylar till bil och fritid.
Ingen säger att du är blåst? Jag vill inte heller framställa som att du är det ?
Alla gör dom val dom vill. Säg gärna att du köper olja som är dyr för att du VILL göra det, eller för att just det sättet du har att få tag i den passar dej osv? Det respekterar jag. Det jag inte respekterar är att man tror att man får en så mycket BÄTTRE produkt för pengarna. När man i själva verket TYVÄRR inte får det.
För det är att bli lurad och att lura sej själv i värsta fall
.
Du jämförde med skor, det är rätt intressant?
Här gör vi som så att vi köper inte ett par puma på Intersport för 700 spänn.. För då har jag betalt för ett märke på ett par skitskor. Ett par *bra* puma kostar betydligt mera. Det är ju ett *dyrt fint märke*
Jag köper ett par Joba skor på blåkläder eller andra arbetsklädesföretag som är anpassade för det jag ska göra i dom. Även om det gäller kontor eller rentav ett par gåbortskor (Det finns såna med). Dom kostar även dom 700 spänn.. eller kanske 800 spänn i värsta fall. Men dom behöver jag inte slänga efter 10 månader, dom håller i 3 år..
Ett par Joba är ett ganska okänt märke för allmänheten men jäkligt bra kvalitet. Där får jag just kvalitet för pengarna. :wink:
OBS det gäller inte just joba utan i princip alla kläder/skor som görs för yrkesfolk. Tyvärr tror många att just dom butikerna endast säljer skor med stålhätta och spiktrampskydd i. Inte att dom säljer snygga seglarskor, eller lågskor med bra fotform och bra pris/kvalitet. :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
grammse skrev:
Funk skrev: Det är ju det vi säger om oljan... :wink:

/Thomas
Ingen säger att du är blåst? Jag vill inte heller framställa som att du är det ?
Alla gör dom val dom vill. Säg gärna att du köper olja som är dyr för att du VILL göra det, eller för att just det sättet du har att få tag i den passar dej osv? Det respekterar jag. Det jag inte respekterar är att man tror att man får en så mycket BÄTTRE produkt för pengarna. När man i själva verket TYVÄRR inte får det.
.
Här gör vi som så att vi köper inte ett par puma på Intersport för 700 spänn.. För då har jag betalt för ett märke på ett par skitskor. Ett par *bra* puma kostar betydligt mera. Det är ju ett *dyrt fint märke*
Jag köper ett par Joba skor på blåkläder eller andra arbetsklädesföretag som är anpassade för det jag ska göra i dom. Även om det gäller kontor eller rentav ett par gåbortskor (Det finns såna med). Dom kostar även dom 700 spänn.. eller kanske 800 spänn i värsta fall. Men dom behöver jag inte slänga efter 10 månader, dom håller i 3 år..
Ett par Joba är ett ganska okänt märke för allmänheten men jäkligt bra kvalitet. Där får jag just kvalitet för pengarna. :wink:
OBS det gäller inte just joba utan i princip alla kläder/skor som görs för yrkesfolk. Tyvärr tror många att just dom butikerna endast säljer skor med stålhätta och spiktrampskydd i. Inte att dom säljer snygga seglarskor, eller lågskor med bra fotform och bra pris/kvalitet. :wink:
En bättre produkt har jag aldrig sagt men tycker likförbannat att något borde skillja på en dyr och billig olja. Köper man en billig bil så är det ej samma kvalitet som en dyr bil eller dyra/billiga kläder mm mm mm . Pris och kvalitet brukar hänga ihop lite men det finns självklart undantag det är jag helt med på.
Men av tjaffset så har jag fått dig att tala om allt om olja vilket många säkert uppskattar (W) tack *pettson* :wink:
Användarvisningsbild
av Role
*pettson* skrev:
grammse skrev:
Funk skrev: Det är ju det vi säger om oljan... :wink:

/Thomas
.
Hej Pettson har läst allt du har skrivit det Stemer säker till 100% det du skriver. Har läst om oljor som är renade, några har sakat att bilig olja skall man inte använd, trodde bilig olja var skit.
Jag är utbildad bilmekaniker har jobbat på Saab i 4,5 som bilmek nu jobbar jag som svetsar mer
Klir i kassan. Vi avslutar detta olja ämne all på forumet är säkert nöjda att få ta del av detta. Tack
Användarvisningsbild
av Nexus
vi kan inta sluta nu :( Trådskaparen har ej gett sig till känna ännu :wink:
Men som sagt var : Tack *pettson* för lektionen :D
Användarvisningsbild
av Phantom
grammse skrev:vi kan inta sluta nu :( Trådskaparen har ej gett sig till känna ännu :wink:
Men som sagt var : Tack *pettson* för lektionen :D
Är väl dags att säga något igen då :wink:
Det har varit otroligt lärorikt måste jag säga...men egentligen blev man inte klokare :???:
Jag känner själv att vissa saker köper jag gärna dyrare av ett välkänt märke, men det finns inget som egentligen bevisar att just den saken är bättre än den som grannbutiken säljer för halva priset av annat märke :roll: Mycket är vad man själv tror eller kanske hoppas...kanske påverkad av reklam :roll: Mår jag bättre av den dyrare så köper jag den för min egen skull.
Det jag förstår och vad jag redan visste var att oljebyte görs minst 1 ggn per år och att filter absolut behöver bytas då detta sätter igen efter en tid.
Jag kommer om ett antal hundra mil att lämna bilen på en ordinarie service och tänkte mest göra en mellanservice med filter/oljebyte och tror att jag vågar ta en lite billigare olja som fungerar som vilken märkesolja som helst. Varför jag tidigare enbart kört med Castrol beror på att jag fått tag på den genom verkstad mycket mycket billigt :) Men kollar man "innehållet" så skiljer sig inte mycket om ngt alls.
Jag känner mig nöjd med diskussionen och alla erfarenheter och intressena angående just detta...och de som vill fortsätta diskutera gör ju det...själv åker jag under morgondagen och införskaffar mig den "sirap" jag behöver i bilen :wink:
Användarvisningsbild
av niklas gson
kör mobil 10-40 rakt av i min awd -98brukar köra minst 1500-2000 brukar byta filter en gång ..har kört 3000 på en annan bil då man var utan turbo då håller oljan längre utan att brännas..skulle då inte köpa olja på ok.q8 o biltema inge ont om biltema finns mycket bra grejer där men varför ska man hälla skit i motorn då det finns att köpa på 20 liters dunkar till rätt pris alla känner väll en företagare eller en åkare som kan fixa kvalitets olja billigt..tex vissa olje biolag har ju garantier på att olja ska hålla minst 3000 mil utan att tappa smörjförmågan..vissa byter ju olja hela tiden i onödan för ofta vi har ju faktist bättre oljor i dag än för 30 år sen..kvalitet håller i längden.. :D
Användarvisningsbild
av Phantom
Role skrev: Hej Pettson har läst allt du har skrivit det Stemer säker till 100% det du skriver. Har läst om oljor som är renade, några har sakat att bilig olja skall man inte använd, trodde bilig olja var skit.
Jag är utbildad bilmekaniker har jobbat på Saab i 4,5 som bilmek nu jobbar jag som svetsar mer
Klir i kassan. Vi avslutar detta olja ämne all på forumet är säkert nöjda att få ta del av detta. Tack
Det finns ju ett allmänt intresse i olja i bilarna verkar det som så varför avsluta en tråd som har så många tankar....man kan ju välja att inte gå in och läsa i den istället :wink:
niklas gson skrev:varför ska man hälla skit i motorn då det finns att köpa på 20 liters dunkar till rätt pris alla känner väll en företagare eller en åkare som kan fixa kvalitets olja billigt..tex vissa olje biolag har ju garantier på att olja ska hålla minst 3000 mil utan att tappa smörjförmågan..vissa byter ju olja hela tiden i onödan för ofta vi har ju faktist bättre oljor i dag än för 30 år sen..kvalitet håller i längden..
Jag för min del skulle inte köpa en stor 20l dunk för att använda till ett oljebyte...för att ett år senare använda en "gammal" olja som blivit utsatt för syre och nedbrytning till nästa byte. Har man flera bilar kan jag göra så, men enbart med en bil så tror jag mer på nya oöppnade dunkar olja.
Kanske är jag gammalmodig med den tanken, men den finns i mitt huvud och kommer nog göra så några år till :roll:
av *pettson*
niklas gson skrev:kör mobil 10-40 rakt av i min awd -98brukar köra minst 1500-2000 brukar byta filter en gång ..har kört 3000 på en annan bil då man var utan turbo då håller oljan längre utan att brännas..skulle då inte köpa olja på ok.q8 o biltema inge ont om biltema finns mycket bra grejer där men varför ska man hälla skit i motorn då det finns att köpa på 20 liters dunkar till rätt pris alla känner väll en företagare eller en åkare som kan fixa kvalitets olja billigt..tex vissa olje biolag har ju garantier på att olja ska hålla minst 3000 mil utan att tappa smörjförmågan..vissa byter ju olja hela tiden i onödan för ofta vi har ju faktist bättre oljor i dag än för 30 år sen..kvalitet håller i längden.. :D
oljor har vi som klarar upp till 12000 mil.. men tyvärr har vi INGA filter som klarar mera än 1500 mil.. Det har nu VAG upptäckt med alla 1,8T som rinner in för igenkoksade oljepumpar/tryckregulatorer.. Det hjälpte inte med deras *longlife* olja.. För filtret är mindre än nånsin och fullt redan vid 1500 mil. De tär även nåt VAG konstaterat. Men varför skjuta en penningko? Dom eventuella garantier du skulle haft löser man på ett annat sätt. Nämligen: Kunden har alltid gjort FEL därmed faller inte nån försäkring ut. Har exempel på detta inom familjen. Bilen har gått 8mil för långt vid FÖRSTA oljeservicen (han har ringt långt innan men det gick inte att köra in vid semestern enligt VAG, det var inga problems att vänta och det blev 8 övermil). Bilen servas och ingen har nåt att säga. Veckan efter börjar oljetrycket att leva eget liv. Lampan glimtar till. Han vågar inte köra bilen. Bärgare till VAG. Fel konstaterat: oljekanal och regulator på oljepump igenkoksad, jobbkostnad 6400kr och garanti/försäkringen täcker INTE. Bilen har rullat 8 mil för långt. Svenska VAG backar upp i påståendet. Vems felet var är ointressant. Kunden har kört för långt. Det märkliga i att vara igenkoksad efter 2400 mil lite drygt? Nejdå det var inte märkligt? Oljebytet var inte skött.. den hade gått 8 mil för långt?
Hur låg kan en fabrikant bli? Som tur är kör vi inte VAG men ändå.
Kör gärna 3000mil på oljan? Den delen stör mej faktiskt inte ett dugg, oljorna är bra och slits minimalt på långkörning. Däremot BYT FILTER OFTARE det är ett jättetips. Dessutom kostar det inget i sammanhanget.
av patrix
*pettson* skrev: Kör gärna 3000mil på oljan? Den delen stör mej faktiskt inte ett dugg, oljorna är bra och slits minimalt på långkörning. Däremot BYT FILTER OFTARE det är ett jättetips. Dessutom kostar det inget i sammanhanget.
Kan man byta filter utan att byta oljan? På min bil så kommer oljan forsandes när man skruvar av filtret. Finns det något knep?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]