Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ny medlem här, ursäkta om jag skriver i fel del av forumet.

Vi står inför mitt första "stora" bilköp, har endast haft gamla sommarbilar förr. Vi väntar tillökning och ska köpa en familjebil och har bestämt oss för V70.

Bilen vi har hittat nu är en V70 D2 2012 som har gått 17200 mil (se länk nedan). Är det rimligt att köpa en V70 med ett perspektiv på att ha den i minst 7-10 år (kommer köra den så länge som möjligt) med detta miltal? Kamrem är bytt och övrig service har utförts som det ska enligt ägaren. Den kommer gå som pendlarbil med 5 mil enkel väg, därför tacksamt med låg bränsleförbrukning trots den svaga motorn.

Vår budget toppar vid 100 000, så detta känns som en drömbil. Men är det dumt att köpa en som gått såpass långt? Är lite nervöst att lägga så mycket pengar på en bil.

Tack för svar och hjälp
Hälsningar David

Bilen:
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... u/89141686
Bra att tänka på att den motorn har sina begränsningar med släpvagnsvikten. Det räcker för de flesta, men bra att ha i åtanke som sagt.
Sen funderar jag på varför den bara har fått basservice under sina första närmare 11.000 mil...
17.000 mil är inte mycket tycker jag, det går att kräma ur många många mil till förutsatt att bilen sköts, d.v.s. regelbundet underhåll och inte pruta på oljebyten.

Någon dragbil är det dock inte, jag har en V50 D2 som går billigt så länge jag inte kopplar ett släp då förbrukningen mer än fördubblas.
Något undermotoriserad.
fjohan82 skrev:Bra att tänka på att den motorn har sina begränsningar med släpvagnsvikten. Det räcker för de flesta, men bra att ha i åtanke som sagt.
Sen funderar jag på varför den bara har fått basservice under sina första närmare 11.000 mil...

Bytte tydligen verkstad då till någon lokal, haft kontakt med dem och de verkade vettiga. Men ja, det är klart ett frågetecken. Bilen säljs av bilfirma, jag har pratat med förre ägaren och han verkar ha tagit väl hand om sin bil (intryck över tfn bara). Tack för tipset ang. dragvikt, har väl framtida planer på att köpa en lite båt man kan fiska från, men det ligger några år framöver. Vi kommer sannolikt behöva en andrabil om ngt år också, får väl se till att den blir lite starkare :).
Jallemet skrev:17.000 mil är inte mycket tycker jag, det går att kräma ur många många mil till förutsatt att bilen sköts, d.v.s. regelbundet underhåll och inte pruta på oljebyten.

Någon dragbil är det dock inte, jag har en V50 D2 som går billigt så länge jag inte kopplar ett släp då förbrukningen mer än fördubblas.
Något undermotoriserad.
Bra att veta! Jag räknar med att den kommer gå minst 3000 mil / år (2500 endast för pendling). Efter fem år är man uppe på 32200 mil vilket känns väldigt högt,. Det gör mig fundersam, att bilen på grund av hur långt den kommer att gå per år, snabbt kommer åldras och bli dålig.
Jallemet skrev: mån 13 apr 2020, 10:47 Jag åker +3000mil/år, mycket lugn körning och täta oljebyten (max 1000mil) samt att jag kör på HVO100 (rabatt via arbetsgivaren) och på vintern underhållsladdar jag batteriet (Biltema AGM) med en Ctek polar under helgen.
Okej, vad har din bil gått i nuläget och vad räknar du med att den kommer att gå?
Jallemet skrev: mån 13 apr 2020, 11:02 16.300 varav jag kört 9000 av dom, räknar med att åka minst 10år från inköpet så jag hamnar runt 40000 mil i kalkylen.

Sen kan ju allt hända...
Okej, ja det är klart att man kan få motorhaveri vid 25k mil, vilket lär vara tråkigt. Men upplever du det rimligt att räkna med att en välservad och underhållen V70 håller till 40k?

EDIT: Skiljer sig detta miltal mellan automatlådor och manuella? Manuella vet jag har gått väldigt långt, men löper automatlådor större risk för att haverera vid ett visst miltal?
Kan flika in att jag också haft en V50 med D2-motorn.
Jag hämtade ut den ny 2010-12 och bytte in den 2017-02 då den hade gått 20.000 mil.
Inga som helst maskinella problem för min del (undantaget kopplingen som pajade vid 6').
Det gick till och med att köra på toppspärren 195 km/h på Autobahn med den :-)
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]