Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
Har fått en V70 -02 som har haft oljeläckage. Packbox mellan motor och låda byttes av fristående verkstad. Efter ett tag börjar det läcka igen. Bilen lämnas på Volvo för prisförslag. Ca 20.000:- vill de ha för att byta packbox mellan motor och låda?

Ägaren tröttnade och ställde bilen som blev stående i 1,5 år. Jag fick den och har börjat undersöka var oljeläckaget kommer ifrån. Gjort kliniskt rent på alla ytor som går att komma åt och sen låtit bilen stå på tomgång. Inget läckage.
Ett par dagar senare ser jag olja strax under grenröret på baksidan av motorn. Ventilkåpspackning som läcker tänker jag.
Skruvar av plastlocket över tändspolarna och där är det olja/vatten blandat. Vatten pga att jag högtryckstvättat de ytor som jag kom åt resten är rengjort med Bräkleen och trasa.

Gör rent under locket och startar bilen och låter den stå på tomgång igen. Efter ett tag ser man att det bubblar lite runt gummitratten som tändspolen sitter i. Tar bort alla kablar, tändspolar och packningar och endast i en holk är det torrt. De andra holkarna är fyllda upp till porslinet på stiften. På den som är torr satt det en gummipackning påträdd på stiftet. Man kom inte åt att skruva bort stiftet utan att först pilla bort packningen.

Fråga 1 Är det ventilkåpspackingen som är kass?
Fråga 2 Ska det vara en gummipackning trädd över stiftet?
Fråga 3 Hur lossar man ventilkåpan när alla bultarna är lossade?
Fråga 4 Kan detta vara ett problem orsakat av övertryck pga igensatt vevhusventilation?
av MickeM
1. Förutsatt att oljan inte kom dit på annat sätt, så ja. Men läcker det i tändstiftbrunnarna kommet det inte ut på baksidan av motorn.
Det är inte plaströret för vevhusventilationen som läckt ut olja därunder? Eller dålig packning i påfyllningslocket?

2. Nej. Det är inte en del av tändspolen?
Eller en gummibussning från en tändstifthylsa som lossnat?

2. Det är inte "bara" att lossa kamaxelkåpan. Än mindre att återmontera. Krävs specialverktyg.
Gör det inte om du inte har verktygen och instruktioner. Rephandbok alltså. Använd lagom mycket flytande packning. Inte för myvket.
Det är alltså INTE en ventilkåpa som bara kan lyftas av som på gamla motorer. Kamaxelkåpan är i sig själv övre halvan av kamaxellagren t.e.x.

4. Läckaget mellan motor och låda = ja. Andra gången i synnerhet.
Från kamaxelkåpan? Troligen inte, även om det är skumt att det "bubblade", vilket talar för övertryck som kommer ut.
Satt stiftet löst kanske?
Det brukar pressa ut via packboxar när det blir för högt tryck. Eller dåligt rör vid kamaxelkåpan, där du ju haft ett oljebad....

Testa med en engångshandske över oljepåfyllningen när motorn går. (Varm)
Den ska vilja suga ner mot silen. Inte blåsa upp.

Ventilationen kan vara otillräcklig även om det är lite undertryck på tomgång, men är det övertryck är det inga tvivel om att ventilationen är tät.
Det är oftast turbomotorer som drabbas, även välskötta. Men sugmotorer kan drabbas också, om än ovanligare.
Användarvisningsbild
av Erik Å
2. På youtube finns filmer som visar hur man monterar toppen, här är en för en lite äldre motor med hydrauliska lyftare men den visar principen https://www.youtube.com/watch?v=v6TL52R81V0
En till https://www.youtube.com/watch?v=qwenN6MKe8A
Lite oklart med "packbox mellan motor och låda". Det sitter en på ingående axel i växellådan och en på utgående axel på motorn. Vilken är bytt och vilken läcker?

Gummipluppen på tändstiftet känns igen, säkert från en tändstiftshylsa.
av ulfs
För att förtydliga så var inte det andra läckaget säkert att det var mellan motor och låda. När jag fick bilen så var det olja överallt på motorns baksida och även på växellådan.

Om jag har börjat lossa bultarna till kamaxelkåpan så måste det tas isär? Jag kan inte bara dra åt allt igen? Det kan ju vara så att packningen till oljelocket har skapat detta? Enklaste felet först! :-(

Nog lika bra att göra det ordentligt när jag ändå startat. Bilen kostade ju inget så det är bara min tid som går åt, vilken inte är en bristvara just nu. Inga kunder i min bowlinghall så inte mycket jobb där inte.

Någon som har tillgång till en beskrivning på åtgärderna? Jag har en gammal Haynes men det är svårt att hitta specifikt angående kamaxelkåpan. Topplock beskrivs men även där lite bristfälligt om kåpan.
av ulfs
Ja, den kommer också att bytas.
Har köpt kamlåsningssats och börjat riva ner. Kommer att byta det mesta. Tätningar till spridare, tätningar till stiftholkar, kamtätningar, insugspackning, spjällhuspackning, kamlägesgivarpackning, tätningsmassa mellan kamlock och topp, kamrem med löphjul och spännrulle, vattenpump, oljefälla med tillhörande slangar, vakumslangar till kolkanister, tändstift, olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter mm.
av ulfs
Allt ovan är nu bytt inklusive bränslefilter. Ser inte ut som något läckage än så länge. Motorn går vid första start igång men dör direkt, vid andra försöket startar den igen och går ner i varv och går orent ökar i varv och går därefter normalt. Ingen motorlampa lyser. Bilen har stått still i 2,5 år. Hällde i 10 liter ny bensin idag efter bränslefilterbytet men samma sak. Startar man den varm går den väldigt bra direkt.

Någon som har en idé?

Har beställt en Icarsoft för att läsa felkoder.
Tomgångsregleringen verkar vara någon adaptiv mjukvaruhistoria, i alla fall på min V70 Mk 1. Har man haft loss batteriet så vill varvtalet gärna "dippa" under 800 när man släpper gasen. Har man kört bilen några gånger så lär den sig att hantera det.. Jag skulle ha kört igenom en flaska injection cleaner men andra här påstår att det bara är placebo :-D
Kolla att spjällhuset är rent, är det kladd på väggarna så vill trottelspjället gärna klibba fast i tomgångsläget, iallafall på de tidigare Magneti Marelli-spjällen.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]