Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 AWD D4 -14, ca 14000 mil.
Bakbroms ligger på så pass att det märks på förbr samt att bromsarna bak blir riktigt heta efter nån mils körning, gäller både vänster och höger. Vid längre körning luktar det tydligt.
Aukt Volvo verkstad har felsökt oken och hittar inget fel, säger att kolvarna löper fint. Monterade nya belägg samtidigt. Ingen skillnad.
Om det inte är ngt mekaniskt fel, vad kan det då vara?
Bilen har BSR steg 1. Har provat med orginalmjukvaran under en period utan skillnad.

mvh
Mugglare skrev: sön 12 apr 2020, 13:41 .. säger att kolvarna löper fint.
Det är mer komplicerat än så.. viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367402
Sen måste förstås oket glida lätt på glidpinnarna, bromsbeläggen mot glidytorna och elmotorn får inte lägga sig i :-)
Tack för svar.
Tänkte om det kan vara ngt elektroniskt. ABS, ESP eller liknande som spökar?
En annan erfaren bilrep (ej volvo) sa att det hänt att om man har regnsensorn aktiverad så har det kunnat inträffa (i alla fall på andra bilmärken), men den är ju normalt inaktiverad efter att bilen varit avstängd.
Volvos bilrep som gick igenom bromsarna och inte hittade ngt fel, sa att jag "kunde prova" med nya bromsok (båda sidor). Känns inte så kul att "prova" för flera tusen om det inte är oken som är felet.

Så min fråga är eg, kan det vara ngt annat som orsakar problemet än ett mekaniskt fel och i så fall om någon känner till att det inträffat. Eller är det större chans att vinna på lotto än att att det är ett elektroniskt problem?
Bilen är ju lite för ny för att nån bromslang har separerat invändigt?. Det blir som en backventil när bromsoljan ska gå tillbaka efter du släppt pedalen. Man kan testa att trampa på bromsen (medhjälpare behövs ofta till det) det går då tungt släpper man då på luftnings nipplarna o det går lätt på en gång
Då är det en eller fler bromsslangar som separerat invändigt. Så testa jag förr kanske funkar idag med.
Finns en rad trådar på forumet om detta, gemensamt -brukar- vara att det gäller ok av typen aluminium som klyddar samt att man ofta har haft av elmotorn för att manuellt skruva tillbaka handbromsmekanismen.
Kolla om din bil har ok i aluminium, dom brukar bli lite "vitflammiga" med tiden vad man sett på diverse forumbilder.
Exempel på tråd som i sin tur har andra trådar länkade: viewtopic.php?p=1367655#p1367655

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]