Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tompan60 skrev: sön 12 apr 2020, 09:30 Ett tips. Det är ju ingen superkyla ute nu. Kör inte bränslevärmaren i förväg när du bara kör korta körningar nu. Du tömmer bara det nya batteriet och den börjar sulfateras och förstörs i förväg..
Har bara kört vid minusgrader.
Innan jag skulle byta batteriet mätte jag det vid uppstart och belastning och gick bara ner till 10.7 v vid uppstart och 14.4 v vid belastning.
I vila har det 12.5 v vilket även det nya batteriet ligger på.
Blir inte klok på det här och bilen startade utan problem utan dieselvärmaren.
Avvaktar med att byta batteriet
Batterier är skumma i Volvo. Mitt batteri blev 10 år. Det får man ge MVG i betyg.

Då började det varna för olika saker. Lampfel mm. Den startade snällt. Orkade med köra värmaren korta stunder mm ändå.

Bytte batteri och alla varningar har vart borta i 2 år nu...
Jag hade liknande problem som senare urartade totalt och massor med felmeddelande dök upp. Det visade sig att den tjocka kabelstammen som sitter i en klämma till 2 på motorblocket hade börjat skava sönder kablarna vilket till en början orsakade felkoder och senare smälte ihop. Efter några timmar med lödarbete så fungerade allt bättre än innan.
Anders2017 skrev: sön 12 apr 2020, 13:59 Jag hade liknande problem som senare urartade totalt och massor med felmeddelande dök upp. Det visade sig att den tjocka kabelstammen som sitter i en klämma till 2 på motorblocket hade börjat skava sönder kablarna vilket till en början orsakade felkoder och senare smälte ihop. Efter några timmar med lödarbete så fungerade allt bättre än innan.
Har en del kablar där skyddet nötts bort. Har rengjort sattit ledarvätska och tejpat dom men kanske inte hjälper. Vart exakt är ditt problem? Vid oljefiltret?

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]