Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
Jag håller på att titta runt på nya sommardäck och blir int riktigt klok på siffrorna, Pirelli Pzero VOL verkar var det om volvo rekommenderar och det som sitter på men samtidigt så finns det däck har lägre decibel när men jämför, vad skulle ni rekommendera i storleken 245x45x20", om man tittar i övre prisklassen.
av Petzzon
Jag har åkt Michelin i samma dimension sen min var ny. Tycker dom är tysta och framförallt väldigt ekonomiska. Rullade 6500 mil på mina. Jag sätter på nya nästa vecka och det blir Michelin igen.
av KalleJ
Flinta skrev:Michelin...?
6500mil är nog Primacy 3-4 och antagligen inte 20"
Jättebra vardagsdäck med lång livslängd. Men är man intresserad av lite mer prestanda är det ju inte direkt första valet.
av AndS
Alla märkesdäck fixar prestandan, det är föraren som sätter begränsningen ;-)
Och frågan var en CC, original sitter det XL på vår som också är dags att bytas men det är nog också lite overkill.
Prestanda kanske inte är prioritet när man åker V90 CC, som är hyfsat tung, åker man som jag dessutom en D5a......... ;-)

Dock så värdesätts våtgrepp högt, även om det brukar var på bekostnad av någon centiliter hit eller dit, vilka Michelin har du åkt på?
av KalleJ
AndS skrev:Alla märkesdäck fixar prestandan, det är föraren som sätter begränsningen ;-)
Och frågan var en CC, original sitter det XL på vår som också är dags att bytas men det är nog också lite overkill.
Väldigt lätt att argumentera emot där, jag påstår snarare att det är bilens säkerhetssystem, antisladdsystem, chassi och greppet i däcken som sätter begränsningarna om du frågar mig.
Bara kolla vilka g-krafter olika däck klarar när de testar cirklar och bromssträckor med abs. Och en bättre förare kan inte köra snabbare genom vattenpölar utan att få vattenplaning jämfört med någon annan.
av Lövet
Tänk på att dB talet är ljud UTANFÖR bilen, det betyder inte att den kan översättas till ljud inuti bilen. Sånt beror på frekvenser osv osv.

Generellt sett blir man sällan besviken om man köper däck från de etablerade tillverkarna.
Någon som provat att rulla på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 ?
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]