Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: S60 D5 2011

Jag har två olika ljud som jag undrar om någon här kanske skulle kunna identifiera. Det ena är ett högfrekvent pip i motorrummet även efter motorn stängs av. Det låter som att det är något som piper under tiden något jobbar klart, men jag vet inte vad. Funderar på om det bara är spoltjut eller något som faktiskt borde undersökas. Video med ljud nedan. Det lilla skrapande ljudet kommer alltså från någonting under huven.

Det andra är ett vinande ljud som är igång så länge motorn är igång. Hörs inifrån kupen, inte motorrummet. Går man runt bilen så låter det som att det kommer från mitten av bilen ungefär. Min tanke är bränslepumpen, kan det stämma? Är det isåfall något som indikerar att den är på väg att ge upp? Ljud inifrån kupen:

Min sista fråga gäller virvelspjället. Jag har läst om att det är vanligt på D5 att den lilla plastarmen lossnar med förhöjd förbrukning som följd. Jag har tyckt att min bil dragit lite mycket, men jag har inte haft stenkoll på mitt körmönster, och det kan mycket väl vara bränslevärmare och korta körningar som är största boven. Däremot tänkte jag att det inte skadar att ta en titt om armen sitter där den ska.

Problemet är bara att jag inte hittar den. Jag står bara som ett fån och stirrar ner under huven. Fick för mig att den skulle sitta på vänster sida, typ precis under kanten av motorkåpan. Men icket. Är jag blind eller sitter den faktiskt någon helt annanstans?
Larslars skrev:ljud 1 det är trottlar och spjäll som körs i sina ändlägen efter att motorn stängts av för att styrdonet ska veta läget till nästa start.
inget fel ska vara så.
Jag misstänkte att just det skrapande ljudet var något sådant, men är alltså även pipet förväntat?
Larslars skrev:ja pipet är förväntat, det blir sådana ljud pga PWM styrningen av trottlar o spjäll.
Märkligt att min bil börjat med detta pipet för ett par veckor sedan. Det har INTE hörts på 2 och 1/2 år. :-(
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]