Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min högra sidobackspegel har ett längre tag fått för sig att inte alltid gå tillbaka till memorerad position utan kan stanna halvvägs upp efter att ha backat eller rentav stanna kvar i den nedvinklade positionen. Den går dock tillbaka till rätt postion om man trycker på "mem 1" som jag använder. (använder guest som profil)

Har testat att konfigurat av funktionen, testat att läsa in ny position mm men fel kvarstår. Har även kört in ny mjukvara utan framgång..

Nån mer som har haft detta problem?

Bilen i fråga är en XC60 T8, 2018
Ezz skrev:Kan det vara så att du helt enkelt har parkerat (och backat), sen stängt av bilen? Hade samma "problem" som egentligen inte var ett problem...
Hade samma "problem" tills jag kom fram till att det var jag som stängde av bilen för snabbt. Känns som att Volvo möjligtvis skulle kunna lösa det genom att låta spegeln återgå till sin position även efter att man slagit av tändningen. Det hade inte varit ett problem om det var så att spegeln automatiskt justerades till sin ursprungliga position när man låst upp bilen/startat den igen.
TonyD skrev: fre 10 apr 2020, 01:29
Ezz skrev:Kan det vara så att du helt enkelt har parkerat (och backat), sen stängt av bilen? Hade samma "problem" som egentligen inte var ett problem...
Hade samma "problem" tills jag kom fram till att det var jag som stängde av bilen för snabbt. Känns som att Volvo möjligtvis skulle kunna lösa det genom att låta spegeln återgå till sin position även efter att man slagit av tändningen. Det hade inte varit ett problem om det var så att spegeln automatiskt justerades till sin ursprungliga position när man låst upp bilen/startat den igen.
Kollade detta nyss och slår man av tändningen när man har backat så återgår den till sitt ursprungläge direkt, så det bör inte ha med saken att göra. Testade flera gånger och försökte provocera fram nåt, men icke..

Det man kan se är att när spegeln går helt i retur gör den ett litet stopp ungefär halvvägs vid den position där den ofta stannar. Kan ju vara nåt mekaniskt alt fel I positionsmätningen, men lika ofta stannar ju spegeln helt nere och går hela vägen upp när man trycker på "mem 1"..
Är en ny mjukvara på gång gällande detta problemet som äntligen har uppmärksammats på fler håll. Förväntas vara klar slutet av Maj, början på Juni..

Min högerspegel har dessutom fått för sig att vinklas upp max några gånger efter att ha backat, så det är bara att hoppas det är mjukvaran. Annars blir det motorbyte I spegeln enl min mek...

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]