- tis 07 apr 2020, 13:16
Motor och bil är om inte riskfria, så oftast små bekymmer. Spridarna kan ge upp, finns en tråd om det här (de är ersatta av en ny typ som fungerar som den ska), annars inget värre.
Är det en manuell? Automaterna (dubbelkoppling) är inte förlåtande för felaktig service. Så pass att om det är en automat ska lådan vara bytt, eller väldigt billig bil.
Tjejen har rullat 4000 i sin bil, och en vän rullade 5000 i den innan. (Nu har den gått 23)
Pumpen i tanken byttes ganska tidigt, den var helt full i mekaniktorkpapper, så det var inte direkt bilens fel... (4000kr)
Sen lämnade automatlådan in vid ca 16-17k, med en stort hål i plånkan som resultat. (50k)
Efter det har jag bytt spridarna till nya varianten vid ca 20000 mil (ca 4000kr i material och 2 timmars jobb)
Har även rullat runt 3000 mil i en automat -12 för några år sen, den bytte jag inget på.
Svärmor har en v60 -12 med t3, vilket är i stort samma konstruktion, den har gjort ca 8-10k mil i familjen och inget är bytt på motorn.
Svärfar har en T4 -11 som fått ny ac-pump, tryckgivare till bränsletryck och insugstryck och även pump i tank.
En T4F eller T3/T4 är mitt förstahandsval på en sån här bil när folk frågar. Men då måste det vara med vevlåda, för automaterna är som sagt inte så förlåtande grejer, och dyra att fixa.