Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde hjulinställning i juni 2019. Se dokument. Det var 18" fälgar 225/40 r18. Igår skulle jag dra på sommärdäcken och upptäcker att framdäcken är snedslitna på insida in till korden. Det är en bredd på kanske 3 cm. Nu är det andra året i rad jag får köpa nya däck. Kan någon kolla om allt verkligen stämmer här. Efter hjulisntällningen har inget bytts i framvagnen samt att bilen gick igenom besiktning med blankt papper. Det är en V70 D5 AWD 2007
Lite svårt att läsa pyttetexten.. :-)
Om länkarmsbussningarna har blivit sladdriga så sticker toe iväg när man gasar eller bromsar men den kan mycket väl se bra ut när bilen står stilla för uppmätning.
Samma sak med glapp i spindel- eller styrleder men det borde ju besiktningen ha slagit ned på..
Jag kantnötte mina däck när jag hade glapp i en inre styrled plus lite andra geometrifel, misstänker att det gjorde att Ackerman blev fel i svängarna
Har läst att på XC90 I hade man mer toe out i början av årsmodellerna då det ger kvickare styrrespons, eventuellt på bekostnad av ökat däckslitage. Mindre toe out eller rentav lite toe in, som kom i samband med eller strax efter face liften 2007/2008 sliter inte lika hårt på däcken. Priset är lite sävligare styrrespons. Detta gäller för XC90 I, men kan säkert gälla även V70n AWD oxå. Jag kommer själv att begära inställning enligt senare årsmodeller vid nästa hjulinställning. Har ju inte valt en XC90 för dett kvicka styrrespons direkt :-)
Källa forum swedespeed
Verkstan verkar ha skruvat rejält på toe på höger fram, hade du samma problem med kantnötning redan innan hjulinställningen?
Eller har verkstan mätt fel och sen justerat helt uppåt väggarna galet .. :-/
Jag skulle ha kollat länkarmsbussningarna noggrant så att inte gummit har börjat ge upp. Och kollat att det inte är glapp i inre styrleder eller något annat.
Lite felställd toe borde inte nöta ner däckkanterna till korden på en säsong. Men 0.1mm glapp i inre styrleden ger massvis med fel toe på inre hjulet i snäv sväng..
Antar att slitna stötdämpare också gör sitt för att försämra precisionen i framvagnen..
Styrlederna kollar man lätt själv genom att omväxlande rycka/trycka i fram och bakkant av hjulet. Det ska inte kännas något glapp, sånt är dåligt :P

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]