Jag har haft så också. Om vi utgår ifrån att det är samma fel, så gör du så här: Öppna luckan inifrån. Det innebär att du får lossa innerpanelen. Börja med "T-handaget" och bänd försiktigt loss panelen. Den sitter med så kallade clips. Små fjädrande sprintar som sitter i hål i plåten. Panelen är av masonit så den är inte jättestark. Försök att komma så nära clipsen som möjligt när du tar bort panelen.
Nu ser du att låset till bakluckan och själva låsmekanismen är förbundna med en metallstång, kanske 30 - 40 cm lång. Den går genom en ring som håller den på plats. Stången skall överföra vridrörelsen från låset till låsmekanismen, men i mitt fall hade det oxiderat så rejält att stången satt fast. Stången är av stål, men det är eloxerad (galvaniskt ytbehandlad) med någon annan metall som övergick till något vitt pulver som bildade någon gegga när det oxiderade. Om jag minns rätt nu så var det lätt att ta loss stången och torka rent den och även ringen. Sedan smörjer du in med något fett som inte rinner bort i första taget. Jag hade faktiskt propelleraxelfett som man använder till fritidsbåtar. Det är lite "Extra Super Värstingfettet" jämfört med vanligt smörjfett. Vattenfast och beständigt.
Sedan monterar du tillbaka ditt lås i alla delar och kan låsa och låsa upp din baklucka. Skulle någon av sprintarna ha blivit förstörd så lär det finnas sådana att köpa. Skulle däremot masonitskivan ha blivit förstörd i dom hålen, så är det tyvärr oreparerbart. Du kan trycka tillbaka hela panelen men det är inte säkert att den sitter stabilt just där.
Ett tillägg: En bild ur en Volvobok på hur det kan se ut, ungefär. Boken handlar om Volvo 140, men låset är i princip och flera delar detsamma som i 245.
Du ser själva låscylindern till vänster i vänstra bilden. Sedan ser du stången, som på denna bilden är en tunn stålpinne. Som jag minns det är det en grövre stång. På bilden övergår den i en grövre pinne. Det är den som spärrar mekanismen om du skall kunna öppna eller inte. Öppningsgrejen var på 145 en vridknopp. På 245 är det ett tryckhandtag.
Om man försöker läsa texten under bild 4 förstår man ingenting. Det beror på att Volvo glömde att korrekturläsa boken när dom gjorde den så fel text har hamnat på fel ställe. Men jag tror att du grejar det när du har dom här bilderna.