Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xRace50
Tja!

Min 240 har börjat tappa sina lister, alltså dom som sitter längst ner på dörrarna..

Och det syns klart och tydligt att dom suttit med typ kontaktlim förut :evil:

Men hur ska ja fästa fast dom så att dom sitter rejält?

Så här ser den ut:

Bild

Mvh Wille :)
av Tias M
Jag drog fast min ena dörrlist med en svart plåtskruv! Sitter som berget - snyggt? Nja. men 240 är ju en bruksbil!
av Udenius
Ve och fasa, plåtskruv gör mer skada än nytta, isf kan man lika gärna vara utan listerna i min mening, de där rackarns skruvarna sabbar ju dessutom rostskyddet på ett sådant känsligt ställe ...

På bland annat OKQ8 finns en dubbelhäftande tjep (några mm tjock, svart) mycket lik den volvo använt, den är rätt dyr men funkar bra om ytorna är väl rengjorda, håller dessutom mycket tätt vilket är det mest avgörande för att undvika rost. Jag vill påstå att det är det som volvo använt, inte direkt lim?!

Lycka till!

// Andreas
av Nordda
Lånar tråden lite:

Jag råkade låsa in nycklarna i bilen en gång och då fick man ta en skruvmejsel och bända upp dörren och dra upp låsknappen med ståltråd, Sen dess så blåser det in luft genom dörren och jag hör ljud till vänster om bilen ganska väl. Altt gummi som tätar dörren är hel men listen under dörren har aldrig suttit där i min ägo, kan det vara det? Isåfall, varför var det aldrig något problem innan jag bröt mig in i bilen?

Tacksam för svar!
av Udenius
Nordda skrev:Lånar tråden lite:

Jag råkade låsa in nycklarna i bilen en gång och då fick man ta en skruvmejsel och bända upp dörren och dra upp låsknappen med ståltråd, Sen dess så blåser det in luft genom dörren och jag hör ljud till vänster om bilen ganska väl. Altt gummi som tätar dörren är hel men listen under dörren har aldrig suttit där i min ägo, kan det vara det? Isåfall, varför var det aldrig något problem innan jag bröt mig in i bilen?

Tacksam för svar!
Menar du listen på tröskellådan/sparklådan? Den är bara där för syns skull, smuts/stötavvisare och påverkar knappast vinddrag i dörren. Några lister längst ner på dörren har väl aldrig funnits på din bil, som ser ut att vara en bil äldre än 86?!

Kan det inte vara så att du lyckats skeva din dörr något när du tog dig in och nu ligger inte gummilisterna ann riktigt?!

// Andreas
av Nordda
Udenius skrev:
Nordda skrev:Lånar tråden lite:

Jag råkade låsa in nycklarna i bilen en gång och då fick man ta en skruvmejsel och bända upp dörren och dra upp låsknappen med ståltråd, Sen dess så blåser det in luft genom dörren och jag hör ljud till vänster om bilen ganska väl. Allt gummi som tätar dörren är hel men listen under dörren har aldrig suttit där i min ägo, kan det vara det? Isåfall, varför var det aldrig något problem innan jag bröt mig in i bilen?

Tacksam för svar!
Menar du listen på tröskellådan/sparklådan? Den är bara där för syns skull, smuts/stötavvisare och påverkar knappast vinddrag i dörren. Några lister längst ner på dörren har väl aldrig funnits på din bil, som ser ut att vara en bil äldre än 86?!

Kan det inte vara så att du lyckats skeva din dörr något när du tog dig in och nu ligger inte gummilisterna ann riktigt?!

// Andreas
Ja, själva listen under dörren och inte på dörren. Årsmodell -84.

Möjligt, men blir ju lite kallt och det känns som att det drar i hörnet längst ner bakom dörren. Lite jobbigt då vintern är på väg.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]