Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#1372668
I relation till hur enkel åtgärden var hade den riktigt stor effekt.
Den tar förstås inte bort de lågfrekventa ljuden som kommer av vibrationer men just sjungandet från dubbdäcken, stensprut och liknande hade det stor effekt på. Känns mycket bättre nu. :-)
Användarvisningsbild
av sony
#1372678
Bra ska göra samma sak på min bil imorgon. Jag köpte någon svart gummiaktig självhäftande ljudisolerings matta. Ska träffa en bilmekaniker som kan lyft upp bilen så jag kommer åt den
Användarvisningsbild
av bjornw
#1372689
Hoppas du tycker det är värt besväret så jag inte lurat dig! :oops:
Förutom att tvätta så mattorna sitter ska det inte vara ngt problem att få dit dem!
Användarvisningsbild
av sony
#1372692
Det är värt försöket. Plattan är typ 50x50 cm kostade 79kr.
Användarvisningsbild
av sony
#1372693
Återkommer imorgon om hur jag upplever bilen efteråt.
Användarvisningsbild
av sony
#1372783
Hej jag träffade en bilmekaniker idag. Han avråde mig från att göra detta. Han tyckte att det inte var en bra ide eftersom det fanns några sensorer där.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1372800
Finns inga sensorer i eller i närheten av hålen på min vad jag kan se.
Närmsta sensorn jag hittat är vinkelgivaren på höger sida, syns på en av bilderna ovan, den svarta ganska stora "spaken" som känner av höjden på fjädringen. Du ser om du tittar in ovanför hjulen.
Som någon skrev här är det troligen en förstärkning i metallen som leder till det här.
Har frågat min PST också och han visste inte om någon funktion kopplade till hålen, men lovade inte heller att det var ok att sätta igen dem.

Your call ;-) Jag kör vidare med täta hål så länge.
av Malmstroem
#1372809
Jag skulle personligen vara väldigt försiktig med att täcka hål ut från motorutrymmet. De kan eventuellt finnas där av en orsak.

Nu är det väl inte vanligt att det blir extremt varmt i Sverige, så det torde inte vara något problem. Men det finns en risk att du får sämre/förändrat luftflöde i motorutrymmet, vilket kan skapa problem.

På mer prestandaorienterade bilar jobbar man mycket med luftflödena för att få optimera kylning av olika motorkomponenter och bromsar. Det görs på Volvo också, men är oftast inte kritiskt för funktionaliteten vid "vanligt" användande.
av Lövet
#1372811
Det är säkert sant men i Sverige kommer det sannolikt inte vara ett problem. Bilarna idag är dimensionerade för att dra max släpvikt upp och ner för Alperna i 30 graders hetta utan problem. Det finns marginaler i kalla Sverige att ta av ;-)
Användarvisningsbild
av mafors10
#1478973
Är det någon som har gjort detta ,?
hittade från någon sida
Gått all in så att säga hela inredningen utt riven :-o

får dela inlägget 10 bilder i 3 inlägg

Har gjort på inner skärmna bara
och rostskydds behandlat under inner skärmna det blev skilnad
Bilagor
shumoizolyaciya-dverey-volvo-xc90-3-1.jpg
shumoizolyaciya-dverey-volvo-xc90-3-1.jpg (101.8 KiB) Visad 405 gånger
shumoizolyaciya-dverej-volvo-xc90-5-1.jpg
shumoizolyaciya-dverej-volvo-xc90-5-1.jpg (182.63 KiB) Visad 405 gånger
shumoizolyatsiya-dverej-volvo-xc90-2-1.jpg
shumoizolyatsiya-dverej-volvo-xc90-2-1.jpg (143.21 KiB) Visad 405 gånger
shumoizolyatsiya-dverey-volvo-xc90-3-1.jpg
shumoizolyatsiya-dverey-volvo-xc90-3-1.jpg (123.77 KiB) Visad 405 gånger
shumoizolyaciya_dverey-volvo-xc90-4-1.jpg
shumoizolyaciya_dverey-volvo-xc90-4-1.jpg (153.38 KiB) Visad 405 gånger
shumoizolyaciya_dverej-volvo-xc90-3-1.jpg
shumoizolyaciya_dverej-volvo-xc90-3-1.jpg (135 KiB) Visad 405 gånger
FB_IMG_1634497384872.jpg
FB_IMG_1634497384872.jpg (91.75 KiB) Visad 405 gånger
FB_IMG_1634497389067.jpg
FB_IMG_1634497389067.jpg (52.59 KiB) Visad 405 gånger
Senast redigerad av 4 mafors10, redigerad totalt 0 gång.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]