NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag upptäckt att jag har väldigt varm luft från både defroster-utblåsen och de övriga (ej kollat golvet) på förarsidan oavsett vilken temperatur jag ställer in. Även vid Low så blåser det stekhett. Tror inte vet varit så tidigare, men å andra sidan har man väl inte märkt det eftersom det är nu först det börjar vara 0 eller +grader här uppe i norr.

Misstänker någon form av spjällmotor som antagligen tillåter värme eller kyla eller en rimlig mix.
Passagerarsidan fungerar som vanligt, får sval luft där om jag ställer ner graderna.

Är det något man kan titta på själv, eller är det bara lämna in stackarn?
Har varken vida eller odb läsare i dagsläget, men det sistnämnda skulle ju kunna inskaffas.
Hittar inte inget när jag googlar, eller heter det kanske något annat än just spjällmotor?
Senast redigerad av 1 tig3r, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har läst flera trådar om problem med spjällen här på forumet...så det är säkert det som är problemet. Använd sökfunktionen.
Eller så får man fram mycket på google när man söker på spjällmotor och v50 (se länk). Hoppas det löser sig.

https://www.google.com/search?q=spj%C3% ... e&ie=UTF-8
Något måste varit trasigt igår gällande söken, för hittade inget relaterat till v50 men nu dyker det upp massor med träffar :-)
Blev även att beställa en obd läsare av enklare modell, så hoppas på att få ut någon form av felkod för att ringa in felet lite närmare.

En snabb pling till verkstan gav en indikering kring 8-10 tusen så det blir nog att försöka lokalisera felet och se om man kan byta själv i första hand. ska uppdatera med lite bilder om jag kommer så långt.
För att stänga tråden, så kan jag rapportera att jag inte bara hade problem med värmespjället utan även spjället som styrde utblåset nedåt. Samt att även stolsvärmen hade lagt av, lite för många fel på den korta tiden. Var inte helt säker på att allt hände samtidigt men hade misstankar om det.

Efter ett tips att ta lös kontakterna från stolsvärme-modulen under förarsätet fungerar allt (ja förutom stolsvärmen då) alla spjällen ligger tydligen på vänster sida ligger tydligen på linbus1 där även stolsvärme-modulen sitter. Vid något felande på linjen så kan det hända att övriga funktioner blockeras och således ej fungerar.
Stolsvärmen är tydligen en grej som fler haft problem med ser jag på forumet.
Blir att beställa en ny sådan när jag hittar en till rimligt pris.

Hoppas detta svaret kan hjälpa andra :)
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]