Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
Hej!
Jag har läst mycket på alla världens Volvoforum om bilägare som har märkt att termostaten som styr förvärmning av insugsluften inte längre fungerar. Detta resulterar ofta i att motorn endast suger in varm luft från området bakom motorn. Inte fördelaktigt om man bryr sig om effekt och förbrukning. Har ni koll på detta på era bilar? ;-) Lätt att missa.

Min är hur som helst trasig på min 10v -93. Jag har noterat har många löser detta genom att spärra luckan som reglerar flödet så att den suger kalluft hela tiden. Detta borde ju för de flesta som bor i ett "normalt" klimat endast betyda lite längre tid tills motorn är i arbetstemp. För oss som däremot bor i kalla Sverige anar jag att denna lösning kan bli ett problem. Eller vad tror ni? Jag bor i Luleå och vill att min bil ska fungera lika bra i -30 som +30.

Mvh Joakim
av KalleJ
Sätt på en kylargardin när tempen kryper under 10 minusgrader istället? (Minska luftflödet genom motorrummet)
Kolla om det finns en termostat som öppnar senare?

Så stor skillnad borde inte varmluftsventilen göra första minuterna när det är 30- ändå, blocket tar ju tid att värma upp.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Förvärmningen av luften har ingen direkt praktisk funktion. Det den gör att att skynda på katalysatortändningen så den börjar rena fortare.
Så i praktiken är det väl bara så att den kan vara lite grinig hos besiktningen om den inte är ordentligt varmkörd.
Användarvisningsbild
av stenudden
Vet av diverse bilar, skotrar och andra fordon som har uppvärmda förgasare mha kylvätska. Detta för att inte gasspjället ska frysa igen i öppet läge. Ganska vanligt att skotrar utan denna funktion faktiskt får gashäng i kallt väder. Rent intuitivt känns det som att en bil skulle kunna uppleva samma sak.
Användarvisningsbild
av Erik Å
stenudden skrev: mån 30 mar 2020, 00:32 ..Jag har noterat har många löser detta genom att spärra luckan som reglerar flödet så att den suger kalluft hela tiden...
Jag funderade på den lösningen också. Innan avgaskraven kom 1976 så har jag för mig att vissa bilar hade manuell omställning av förvärmingen, "vinterläge" respektive "sommarläge". Det skulle säkert fungera utmärkt bara man kommer ihåg att ställa om. Så om man lyckas göra en kalluft-spärr-lösning som är lätt att ta bort på vinterhalvåret så borde det fungera hyfsat?
En 93:a har väl bara vaxtermostat under blandningsspjället? Det ser ut som om termostaten finns som reservdel till dem.. På min -00 som har både vaxtermostat och vakuumstyrning så går inte vaxtermostaten att byta. Jag petade in en bricka under den för att förskjuta temperaturområdet mot kallare. (har bilder men har inte lagt upp dem) Tänkte leta på skroten efter ett bättre spjäll men allihop kanske har åldrats på likartat sätt?
Huvudfelet på min var att vakuumtermostaten låste på full förvärmning.. Det gick att fixa men det var lite pyssel :-)
viewtopic.php?f=16&t=154542&start=20
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: mån 30 mar 2020, 03:49 Förvärmningen av luften har ingen direkt praktisk funktion. Det den gör att att skynda på katalysatortändningen så den börjar rena fortare...
Det kan inte stämma, förvärmningen kom många år innan katalysatorerna.. :P
av SubMarine
Just angående förgasare så innebär dess konstruktion att temperaturen på luften som passerar förgasaren minskar drastiskt på grund av venturi-effekten (upp till 40*C temperaturfall). Är det således kallt och fuktigt ute så behöver luften förvärmas för att inte få isbildning i förgasaren. Fenomenet märker jag t.ex. på min båt där förgasaren vid en varm sommardag är tiotalet grader under utomhustemperaturen trots att den sitter på en V8 i ett instängt utrymme.
av Rådlös
Det är ingen som har frågat, men i det här sammanhanget så är det viktigt om man hem/garagekonverterar en bensinbil till att gå på E85 att man har en fungerande luftförvärmning på förbränningsluften. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än vad bensin vill ha för att förgasa bränsledropparna effektivare (mindre droppar) som samtidigt ger ett bättre energiutbyte. Lägre förbrukning helt enkelt.
I fabrikstillverkade FFV-bilar har man redan tänkt på detta, men om man gör en egen hemkonvertering så är det en viktig faktor. Nu är inte detta något svårt problem. Den luftförvärmning som satt på motorn från början torde räcka till om den fungerar. Men det finns "uppfinnarjockar" som har experimenterat lite själv. Och Bosch har haft en sats för eftermontering VW-modeller i Brasilien.
Men av detta förstår man att så kallade öppna sportluftfilter ihop med E85 är ingen bra kombo!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag lagt upp bilder på termostat-fulfixen i den andra tråden .. :P
Regleringen kollar man enkelt upp om man har en sån där digital inomhustermometer som även har en utomhusgivare på en sladd. Öppna filterboxen, tejpa fast utomhusgivaren mitt på luftfiltret, lägg sladden i kläm på yttre kortsidan av boxen, stäng snäppena på motorsidan, dra sladden in genom förardörren och lägg displayenehten på brädan..
viewtopic.php?f=16&t=154542&start=40
Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]