Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har ett irriterande problem med Volvon. När man släpper gasen så rycker hela motorn/bilen till rätt kraftigt.

Detta gäller framförallt i låga farter och precis när man startat bilen och kör den första kilometern eller två. Vid höga farter på motorväg osv händer detta inte.

Det händer också mest vid nystart när motorn är kall, när den är varm händer det inte lika ofta men ändå lite. Fortfarande mest vid låga farter, under 50 km/h.

Motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur, och varvtalen ligger rätt även vid "rycket"

Någon tipsade om trasigt motorfäste? Finns det flera? Hur kollar jag det enkelt? Kostnad på verkstad? Kan man göra själv m.h.a. Haynes? Mina kunskaper sträcker sig rätt ok, kan byta bromsok, skivor, göra egen service av filter osv...

Den har gått 32. 000 mil f.ö.

Uppdatering: bilder på övre bussning
Bilagor
3.jpg
3.jpg (98.65 KiB) Visad 1410 gånger
2.jpg
2.jpg (89.95 KiB) Visad 1410 gånger
1.jpg
1.jpg (89.23 KiB) Visad 1410 gånger
Senast redigerad av 1 v70glt, redigerad totalt 0 gånger.
Det finns 3 motorbussningar och 2 motorfästen. Motorfästena brukar sällan vara något problem.
Bussningar däremot slits ut. Det övre (som du ser om du öppnar huven...) och det högra(syns genom inspektionsluckan vid höger framhjul) är dom 2 som märks mest. Sitter även en dubbel-bussning mellan växellådan och subframen, syns om du lägger dig ner, men denna brukar inte ge några kännbara symptom när den är kass. Däremot får övriga bussningar jobba desto hårdare om den är kass, så även dom kommer ge upp rätt snabbt som följd.
Lucif3r skrev:Det finns 3 motorbussningar och 2 motorfästen. Motorfästena brukar sällan vara något problem.
Bussningar däremot slits ut. Det övre (som du ser om du öppnar huven...) och det högra(syns genom inspektionsluckan vid höger framhjul) är dom 2 som märks mest. Sitter även en dubbel-bussning mellan växellådan och subframen, syns om du lägger dig ner, men denna brukar inte ge några kännbara symptom när den är kass. Däremot får övriga bussningar jobba desto hårdare om den är kass, så även dom kommer ge upp rätt snabbt som följd.
Tack för svar! Kollade den övre bussningen som ser ut att vara helt slut. Man får igenom en blyertspenna utan problem genom bussningen... Så ska det nog inte vara. Får ta och byta. Tips på detta? Bild
Ja det är den delen tänk på att det ev kan bli lite annat ljud i bilen då man har plastbussning.
Vad gäller att byta bara bussningen till en vanlig så är det nogåt slags pressverktyg man kan göra själv har sett det nånstans men hittar det inte nu.
Din bussning har sett bättre dagar ser det ut. Att man får igenom en penna är normalt. Men inte alla sprickor i centrumdelen på bussningen.
Jag skulle byta det undre fästet med till ett med plastbussning eller ett med gummi om du monterar det där uppe så det blir lika både där uppe o där nere.
På sena 99or med elektroniskt gasspjäll ser det ut på ett annat sätt men det gäller inte för dig.

Edit kika även på den lilla bussningen i andra änden på staget på det övre motorfästet.
"Nackdelen" med polybussning är att du kommer få mer resonansljud och vibrationer i karossen, eftersom motorn sitter stummare. Personligen tycker jag om det dock :)
Den största fördelen med polybussning är att du troligtvis aldrig kommer behöva byta den igen dock, till skillnad mot den vanliga bussningen.

Du behöver f.ö. inte köpa hela fästet om du inte vill, det går att byta bara bussningen... Men... Har du inte rätt utrustning så går det åt en del svordommar innan man får i den nya bussningen :P
Finns inte bussningen till övre fästet i 2 halvor om man väljer plast bussning?.
Hur är det med den lilla bussningen jag nämnde finns den i plast?.
Jag har själv haft övre och nedre fästet i polyplast på min S70 jag hade var inte så värst förtjust i dem men smaken är som baken.
gubbstrutt skrev: tis 24 mar 2020, 17:10 Ja det är den delen tänk på att det ev kan bli lite annat ljud i bilen då man har plastbussning.
Vad gäller att byta bara bussningen till en vanlig så är det nogåt slags pressverktyg man kan göra själv har sett det nånstans men hittar det inte nu.
Din bussning har sett bättre dagar ser det ut. Att man får igenom en penna är normalt. Men inte alla sprickor i centrumdelen på bussningen.
Jag skulle byta det undre fästet med till ett med plastbussning eller ett med gummi om du monterar det där uppe så det blir lika både där uppe o där nere.
På sena 99or med elektroniskt gasspjäll ser det ut på ett annat sätt men det gäller inte för dig.

Edit kika även på den lilla bussningen i andra änden på staget på det övre motorfästet.
Tackar! Ja jag har sett att man kan byta enbart bussningen med massa hemfixade verktyg och grejer, det ger jag mig inte in på. Byter hela skiten istället. När du säger att jag ska byta den nedre bussningen, ska jag byta bara bussningen eller hela fästet? Är det lika krångligt att byta bara bussning nedre med massa specialverktyg och skit?

Annan fråga, när man byter fästet måste man hänga upp motorn eller något, det borde vara lugnt den hänger ju på dom andra fyra fästerna medans?
Lucif3r skrev: tis 24 mar 2020, 17:56 "Nackdelen" med polybussning är att du kommer få mer resonansljud och vibrationer i karossen, eftersom motorn sitter stummare. Personligen tycker jag om det dock :)
Den största fördelen med polybussning är att du troligtvis aldrig kommer behöva byta den igen dock, till skillnad mot den vanliga bussningen.

Du behöver f.ö. inte köpa hela fästet om du inte vill, det går att byta bara bussningen... Men... Har du inte rätt utrustning så går det åt en del svordommar innan man får i den nya bussningen :P
Tack för svar! Har bara hittat det där polybussning om man ska köpa med hela fästet, verkar för krångligt att bara byta bussning med massa tvinnar och grejer...
Service Peugeot 107 2007

Sicken tur att jag blev färdig med häck[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Antar att du läst ut felkoder, vad säger[…]

Är extremt trångt med icn på plat[…]

Detta låter precis som en V50 jag felsö[…]