NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusGen
Innan idag så har jag haft ett påtagligt konstant brus/oljud i högtalarna när jag har bytt ingången till aux i min Volvo V50 2009. Ljudet har försvunnit när jag kopplat in mobilen, men funnits kvar när jag kopplat in en BT-adapter. Det konstiga är att det fungerade bra förut med BT-adaptern, men helt plötsligt en dag så lät det när den var inkopplad. Det har alltså varit omöjligt att använda BT-adaptern eftersom bruset/surrandet tar över musiken.

Idag rev jag vattenfallspanelen för att försöka kolla om någon kontakt var dålig etc. Problemet är nu att när jag satte tillbaka allting så knäpper det i högtalarna ungefär 1 gång per sekund, varannan höger varannan vänster. När jag sätter igång ljudsystemet med knappen på panelen så står det "High performance audio" följt av att den bara går tillbaka till "avstängt läge". Jag kan alltså inte längre spela musik eller lyssna på radio i bilen. Knäppandet högtalarna hörs även när bilen är avstängd och låst, vilket är lite läskigt.

Knäppandet slutar om jag kopplar ur de optiska kablarna som går till kontrollenheten (inte stereon). Värt att tillägga är att jag inte gjorde bilen strömlös innan jag kopplade ur alla dessa saker eftersom det bara var kontakter jag ryckte och inget annat.

Har någon haft något liknande fel?
av MarcusGen
Uppdatering:

Säkringen till ljudet hade gått någon gång under gårdagen, bytte den nyss och nu är i alla fall ljudet tillbaka.
Det ursprungliga problemet med den skrikande aux-ingången är dock kvar.

Tror ni ljudet skulle påverkas om jag flyttar fram aux-ingången och sätter den bakom vattenfallet? Kan det alltså bero på att kabeln ligger längs med strömkablar hela vägen fram? Det låter ju när inget är inkopplat i aux-ingången...
av MarcusGen
dieselputte skrev: mån 23 mar 2020, 13:05 Skulle tro att AUX kabeln plockar upp störningar från mobiltelefonen. Dåligt skärmad ?
Det hade mycket väl kunnat vara anledningen. Kruxet är att ljudet från BT-adaptern fungerade bra innan vintern kom, sen helt plötsligt blev det störningar från aux... Tror du kanske att det kan vara en dålig konding i stereon? Radio och CD funkar klockrent utan störningar.
av niclas88
Hejsan. Har samma problem på min C30
2010. Låter konstigt med aux, men blir lite bättre om man sätter i laddsladen i mobilen. Bytte aux utgång och sladd men det blev inte bättre! Sen gav jag upp och gillar läget.
av MarcusGen
niclas88 skrev:Hejsan. Har samma problem på min C30
2010. Låter konstigt med aux, men blir lite bättre om man sätter i laddsladen i mobilen. Bytte aux utgång och sladd men det blev inte bättre! Sen gav jag upp och gillar läget.
Ja, tyvärr känns det som att jag får nöja mig med att koppla in sladd till mobilen och strunta i min adapter. Jag är iaf glad att jag fick tillbaka ljudet i bilen :)

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]