Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degnell
Jag ska prova att belasta de olika sidorna nästa gång jag kör bilen. Den gick genom besiktningen prickfritt igår iaf, så det där med o hissa upp o känna på bitarna verkade inte ge någon utdelning. Har provat att åka i passagerarsätet, och där hörs inte alls ljudet lika väl som på förarplatsen. Tror jag lyssnar på greeeken istället, hjullagret kostar 599 spänn/styck på biltema och har det hållit 6000 mil utan strul för honom så verkar det ju vara prisvärt. Tack för alla svar. Kan skriva ett inlägg när jag bytt bara för o meddela om ni hade rätt eller om problemet kvarstår. Mvh
Degnell skrev:Hej! Jag har en väldigt irriterande problem. När jag kommer upp lite i hastighet uppstår ett dånande ljud från höger framhjul. Det börjar redan vid 50 och blir högre ju fortare man kör. Hittills har jag löst det genom hög musik, men då jag även vill kunna åka på tysta och avslappnade turer med min fagra dam utan att det ska krypa i hela kroppen av iritation på ljudet så vill jag nu komma till bukt med problemet :) Har provat att lägga i neutralen(automat) och ljudet kvarstår, så det har ingenting med drivlina att göra. Det roliga är att ljudets "tonart" varierar beroende på underlag, detta fick mej på tankarna att det kanske var någe strul med däcket, men sån tur har man väl inte? Någon som har varit med om liknande och har en lösning på problemet? Ska besikta bilen på måndag så är det nått som e glappt lär jag väl få veta det då :???:
Hej!
Har en likadan bil med samma symtom som du. (Orkar snart inte köra med hörselkåpor längre.) Vet att mina länkarmsbussningar är dåliga och att däcken snart måste bytas. Lurar på om det ändå inte är så att hjullagren är dåliga. Hör gärna av dig efter lagerbytet.

/Volvo
Användarvisningsbild
av Degnell
Volvo V70N 2,4T skrev:
Degnell skrev:Hej! Jag har en väldigt irriterande problem. När jag kommer upp lite i hastighet uppstår ett dånande ljud från höger framhjul. Det börjar redan vid 50 och blir högre ju fortare man kör. Hittills har jag löst det genom hög musik, men då jag även vill kunna åka på tysta och avslappnade turer med min fagra dam utan att det ska krypa i hela kroppen av iritation på ljudet så vill jag nu komma till bukt med problemet :) Har provat att lägga i neutralen(automat) och ljudet kvarstår, så det har ingenting med drivlina att göra. Det roliga är att ljudets "tonart" varierar beroende på underlag, detta fick mej på tankarna att det kanske var någe strul med däcket, men sån tur har man väl inte? Någon som har varit med om liknande och har en lösning på problemet? Ska besikta bilen på måndag så är det nått som e glappt lär jag väl få veta det då :???:
Hej!
Har en likadan bil med samma symtom som du. (Orkar snart inte köra med hörselkåpor längre.) Vet att mina länkarmsbussningar är dåliga och att däcken snart måste bytas. Lurar på om det ändå inte är så att hjullagren är dåliga. Hör gärna av dig efter lagerbytet.

/Volvo
Absolut! Va iväg till Biltema nu på förmiddagen och inhandlade ett hjullager, så tar det inte hela helgen att sätta upp nytt innertak med spottar i köket så kan jag nog meddelan om preblemet löstes genom bytet på söndag. Testade höger och vänster hjullager genom att, på en stor parkering, köra fullt rattutslag åt båda håll och mycket riktigt så skrapade det kraftigt när jag svängde höger(och därmed belastade vänster hjullager) Hoppas det ska försvinna nu:)
Degnell skrev:
Volvo V70N 2,4T skrev:
Hej!

/Volvo
Absolut! Va iväg till Biltema nu på förmiddagen och inhandlade ett hjullager, så tar det inte hela helgen att sätta upp nytt innertak med spottar i köket så kan jag nog meddelan om preblemet löstes genom bytet på söndag. Testade höger och vänster hjullager genom att, på en stor parkering, köra fullt rattutslag åt båda håll och mycket riktigt så skrapade det kraftigt när jag svängde höger(och därmed belastade vänster hjullager) Hoppas det ska försvinna nu:)
Byter du hjullager själv, behövs det något specialverktyg?
Användarvisningsbild
av greeeken
Tja på er.
Det behövs inga special verktyg.
Visseligen gjorde jag inte jobbet själv utan en vän ,men jag stog o tittade på.
Det tog ca 30 minunter per sida o då tog vi det lugnt o hade lite pauser för snack.

Vi lyfte bilen 1 sida år ggn när vi gjorde detta.

Kom nu ihåg att bara för att det hållit för mig i 6000 mil så kanske de inte håller lika för andra.

Men 599 kr är ganska billigt, ja kan byta 1 gång till på båda sidorna o fortfarande har ja inte kommit upp i dom priserna volvo har.

Hur jag märkte att mina var slut?
JAg bytte styrstag på båda sidorna o nja ett par dagar efter kom hjullagren.
Jag tror starkt att det är pga dom nya styrstagen men självklart så var mina hjullager på väg att ge upp redan innan.
Användarvisningsbild
av Degnell
Nu har jag bytt hjullagret på min bil och resultat var över alla förväntningar! Vilken skillnad. Bilen rullar hur bra som helst och det låter ingenting när jag kör. Tidigare slog den i växlarna lite då jag har en automat, men nu behöver jag inte hålla samma grundgas så nu går lådan väldigt mjukt och fint. En halvtimme per sida tog det ju inte, men så är jag väl inte världens vanaste bilmeck heller:) Testade de vinterdäcken som medföljde vid köp av storleken 15" plåt. Ifrågasatte redan vid själva köpet om de passade på bilen och killen som sålde bilen(volvo1618 här på jagrullar) försäkrade om att dom passade. Det gjorde dom inte kan jag ju säga, så d va lite surt, men i övrigt var helgens meck lyckad. Tack för alla tips och råd:)
Användarvisningsbild
av camaro69
Kul att det blev bra.

Inte speciellt seriöst beträffande vinterdäcken. Fult att luras.
Användarvisningsbild
av Degnell
camaro69 skrev:Kul att det blev bra.

Inte speciellt seriöst beträffande vinterdäcken. Fult att luras.
Nej inte så roligt. Satt även låsbultar på höger sida (utan nyckel) samt en avborrad låsbult i vänster fram (som jag äntligen fick bort nu iom att jag bytte hjullagret). Detta har han nu i efterhand berättat att han "glömde berätta". När jag ringde och frågade om cd-spelaren som inte fungerade så sa han att han aldrig provat spela cd i bilen, så han visste inte vad problemet va. Hittade honom här på jagrullar och där hade han skrivit en tråd om just sin trasiga HU-603. En riktig lurifax med andra ord :evil:
Passar på o hänga ut den J-veln nu när jag funnit ny ilska i de för små vinterdäcken :wink:
av Volvo V70N 2,4T
Degnell skrev:Nu har jag bytt hjullagret på min bil och resultat var över alla förväntningar! Vilken skillnad. Bilen rullar hur bra som helst och det låter ingenting när jag kör. Tidigare slog den i växlarna lite då jag har en automat, men nu behöver jag inte hålla samma grundgas så nu går lådan väldigt mjukt och fint. En halvtimme per sida tog det ju inte, men så är jag väl inte världens vanaste bilmeck heller:) Testade de vinterdäcken som medföljde vid köp av storleken 15" plåt. Ifrågasatte redan vid själva köpet om de passade på bilen och killen som sålde bilen(volvo1618 här på jagrullar) försäkrade om att dom passade. Det gjorde dom inte kan jag ju säga, så d va lite surt, men i övrigt var helgens meck lyckad. Tack för alla tips och råd:)
Bytte höger hjullager (HCJ,SKF) fram och blev 1699:- fattigare, men vilken skillnad! Kan nu skruva ner volymen på radion:-) Undrar när det är dags att byta vänster fram?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]