Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kirrox
Hej, när jag var ute och körde förra veckan så märkte jag att växellådan började surra, jag låg då i sjätte växel. Jag saktade ner och märkte att surrandet fick annan frekvens och då testade jag att accelerera, återigen så ändrades tonen. Jag har testat mig igenom växlarna och har kommit fram till att det 'surrar' på ettan, tvåan, femman samt sexan. När jag trycker ner kopplingen så slutar surret oavsett växel och när jag sedan släpper på kopplingen så kommer det successivt tillbaka ju mer kopplingen har kommit i kontakt. Jag bytte växellådsolja idag och fyllde på med Volvo original olja för M66 men det hjälpte inte. Har försökt att googla runt lite men har inte fått något konkret svar.

Alla idéer är välkomna!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, inte mycket att fundera på i mina öron (ögon), renovera eller byt växellådan.
Din låda är tyvärr är inte den första eller sista M56/66/58 med defekta kul/rull-lager, men flertalet låter på alla växlar och är lite svårare att diagnostisera, och eventuellt vilka växlar som låter beror på vilka lager som är slutkörd.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]