VolvovänS80 skrev: ↑sön 22 mar 2020, 17:03
OK, men var kretsen verkligen bruten som i mitt fall eller hade du bara dött batteri men som ändå var inkopplat? Jag kopplade in en laddare till plusskruven i motorrummet och minus till karossen, hände ingenting, inte en lampa tändes.
Det har absolut noll och ingen betydelse att batteriet bak är urkopplat om du ger ström fram. Det blir ingen öppen krets i bilens elsystem av det
Jag har jobbat mycket med både fordonsel och fläktar och pumpar i industrimiljö.
Det är en tankevurpa!
Men en battteriladdare däremot är inte bra.
Där är felet i detta fallet.
Inte ens en "dum" laddare fungerar, för den ger fel spänning utan batteri eller större förbrukare inkopplat. (Kanske funkat om du satt en halogenlampa paralellt, faktiskt)
Om det kanske är det du menar med "öppen krets", för i så fall har du rätt. Men det handlar då om laddarens begränsningar. Inte bilen.
Man kan faktiskt förstöra can-noderna med en sådan laddare pga överspänning och "o-ren", likström.
Använd en sådan ENDAST på ej inkopplat batteri om nödvändigt.
Dom laddarna kan inte användas som strömkälla till elektrionik av den anledningen, för elektroniken är kinkig med rätt spänning.
Dålig likström är också rent skadlig,
Som strömkälla krävs mer avancerade laddare. Glödlampor funkar nog, men fel spänning.
Bilens ljus styrs via CAN och kan inte tändas utan vakna Can-noder så tex parkeringsljuset hade inte fungerat heller för att laddaren skulle funka för detta. Därför lyste inte ens innerbelysningen för dig
Fungerar det inte med ett 12v batteri på plusskruven har man gjort fel på något vis. Antagligen dålig jordkontakt.
Men bra att luckan är öppen i alla fall.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.