Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av je3946yn
Hej!
Återkommer till problemet med högfrekvent visslande7vinande ljud vid gaspådrag till 1500-1800 r/m. Mest hörbart på låg växel(automat). Min Volvo verkstad har haft bilen inne för felsökning dock utan att hitta något fel, medger endast att det finns ett specifikt ljud som är svårt att lokalisera. Balansaxlarna tycks inte vara källan till problemet. Testade en likadan D4 på verkstan som hade liknande ljud dock av lägre intensitet. Är inne på att felet ligger på turbo sidan, men att byta turbo aggregat utan att vara säker är ju att chansa, men har en känsla att problemet ligger på trycksidan och inte på sugsidan av motorn. Drar ingen olja, bra turbotryck.
av William85
Svårt det där med ljud så jag kanske tipsar om helt fel typ av ljud, men hade själv ett vinande i min XC70 2015 med gamla motorn förvisso, som härrörde från AC-kompressorn. Det var i just dessa varvtal man hörde det om man stängde radion. Och det upphörde om man tryckte AC OFF - enkelt att kolla iaf. Jag nämnde det vid service och teknikern kunde inte höra nåt men han hade också uppdaterat mjukvaror för klimatanläggningen och jag har inte hört ljudet sen den servicen.
av jeg46
Vet ej om verkstaden kollade detta med multiremmen ? Om du lägger av multiremmen o ljudet kvarstår vet man ju att det inte kommer från generator eller servopumpen Vet ej om din bil har Ac pumpen på en särskild kortare rem går ju att lägga av den ochså :-)
Användarvisningsbild
av x74
Du verkar ha en tidig vea diesel, klart att balansaxeln är rökt, skicka upp ett ljud klipp så skall jag dömma. Tippar på att ingen tidig vea kommer klarar sig ifrån balansaxel byte.
Användarvisningsbild
av Cotag
Antar att du lyssnat igenom exemplen i denna tråd för att skaffa dig en uppfattning? viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Som "x74" skriver, lägg gärna upp ett tubeklipp så lyssnar vi, finns en del ofrivillig vana kring detta på forumet. :party:

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]