Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Zanders skrev: sön 22 mar 2020, 10:53 Om bilen nu har stått i några dagar så bilen har gått i viloläge så sätt en timer på värmaren innan du ska åka. Eller kommer du plötsligt på att du ska åka om 10 min när bilen har stått i några dagar?
Vad trevligt med ett konstruktivt förslag. När bilen gått i viloläge kan jag alltså inte klicka på "starta" i Parkeringsklimatet i Voc, men om jag däremot har ställt in timern, om än veckor i förväg, så startar parkeringsvärmaren trots att bilen gått i viloläge? Är det rätt uppfattat? Och är det prövat och testat?

Vad gäller din fråga, ja, för mig kommer det nog ofta att vara så framöver, dvs bilen står oanvänd några dagar, och sen bestämmer jag mig för att nästa dag åka nånstans. Så jag kommer att ha ständiga problem om jag inte finner en lösning på detta.

Jag vill tex få en lösning på ett sådant här scenario: Tre dagar har gått och bilen har gått i viloläge. Plötsligt behöver jag åka iväg. Det är -15 C, bilen är kall som en frysbox, rutorna helt igenisiga, det blåser iskallt. Då frågar jag alla här: HUR ska jag få bilen varm och rutorna isfria med hjälp av min parkeringsvärmare?

Någon föreslog en gång att det räcker med att gå ut och låsa upp dörrarna så ska bilen komma ur viloläget och det ska funka. Men nej, det verkar inte funka, har testat en gång.

Måste jag alltså ta på mig pälsjackan och gå ut i kylan och in i min frysbox till bil och starta bilen? Och räcker det med att vrida om till start och sen sekunden efter vrida till stopp och slå av motorn? Är den ur viloläget då? Kan jag sen direkt rusa in i värmen igen och då använda Voc för att starta den? Eller finns nån minimitid som bilen måste vara igång, 1 minut? 5 minuter? tio minuter? innan den går ur viloläget?

Eller kan jag ta på mig pälsjackan och gå ut i kylan och huttrande in i min frysbox till bil, starta bilen och sen när sentomsider allt är uppladdat genom sensus manuellt starta parkeringsvärmaren, och sen genast stänga av bilen och rusa in i stugvärmen igen? En procedur som jag skulle tro innebär minst 5 minuters lidande. Funkar det?

Andra förslag? Och om ni ger förslag se till så att de är utifrån beprövad erfarenhet, för jag är trött på förslag som grundas på tro och tyckande. Jag vill VETA vad som funkar.
Svar JA!
Jag gör så varje gång vi åker utomlands och vill ha en varm bil när vi kommer hem.

""""Vad trevligt med ett konstruktivt förslag. När bilen gått i viloläge kan jag alltså inte klicka på "starta" i Parkeringsklimatet i Voc, men om jag däremot har ställt in timern, om än veckor i förväg, så startar parkeringsvärmaren trots att bilen gått i viloläge? Är det rätt uppfattat? Och är det prövat och testat?""""
Säg att du ska åka hemifrån kl 10 och bilen är i viloläge. Skickar du en timer på kl 10 till bilen kl 8 så kommer den vara varm. Som det står i boken så får den kommandon en gång i timmen. Det kommandot kan gå 2 min efter du skickat kommandot eller 60 minuter om du har otur. Men med två timmar till godo så kommer kommandot ha hunnit fram och bilen blivit varm utan problem
Zanders skrev: sön 22 mar 2020, 14:13 Säg att du ska åka hemifrån kl 10 och bilen är i viloläge. Skickar du en timer på kl 10 till bilen kl 8 så kommer den vara varm. Som det står i boken så får den kommandon en gång i timmen. Det kommandot kan gå 2 min efter du skickat kommandot eller 60 minuter om du har otur. Men med två timmar till godo så kommer kommandot ha hunnit fram och bilen blivit varm utan problem
Flinta gav ett rätt glädjande svar. Och du Zanders ger här ett ännu mer intressant svar. Om era svar stämmer så löser det nog minst 90% av mina behov.

Men ... Zanders, två frågor:

1. Är detta din egen erfarenhet? Har du själv prövat? VET du att det funkar så? Eller har du bara läst i nån manual typ?
2. Har ju läst en hel del inlägg på denna sajt som tyder på att det är MÅNGA som verkar ha problem med just timern, dvs det funkar inte. Det strular gång efter annan. Och så brukar nån till slut alltid säga: "men starta manuellt då med "starta" knappen", och vips då är vi tillbaks igen på ruta ett, för det funkar inte om bilen är i viloläge.

Men men ... om era svar är tillförlitliga och det verkligen i praktiken funkar så som ni säger, ja då är väl Voc iaf en godkänd produkt - knappt. Men självklart kommer jag att testa så fort tillfälle ges.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]