Häpp, inte det heller
-----
Nåja, det sista jag gjorde med instrumenthuset innan jag kastade in det i bilen igen var att byta belysningen även i tempmätaren.
Den var ju lite lurigare med tanke på hur lampan sitter och hur ljusspridningen går till. Att bara köra ner en LED i orginalsockeln och skruva dit skulle inte ge speciellt bra belysning(jag provade med en lös LED), så här slopade jag tanken med att använda orginalsockeln. Dels för det jag nämnde, och dels för att jag ville ha kvar den utifall LED-en blev katastrofalt dålig(spoiler: det blev bra)
Här är iaf temp. mätaren isärplockad. Det är undersidan som syns. Den genomskinliga plast-grejen är den som sprider och leder ljuset över chippet till displayen. Orginal-lampan lyser alltså rakt ner, vilket inte är optimalt för vanliga LED's som har "punkt"belysning.
IMG_20200316_221118.jpg (160 KiB) Visad 1316 gånger
.
Här har jag börjat löda, försökte vinkla LED'en så mycket som möjligt utan att göra någon åverkan(mer än lödtennet) på mätaren. Motståndet drog jag upp genom hålet orginallampan går igenom, annars hade det aldrig fått plats
IMG_20200316_222111.jpg (157.25 KiB) Visad 1316 gånger
.
... Och så provmonterar vi plasten/ljusspridaren. Ser bra ut, böjde LED'en lite till efter för att få den så nära ljusspridaren som möjligt. Och ifall någon får en hjärtattack - lugn, jag klippte givetvis av benen innan något strömsattes, så ingen risk att det blir kortis
IMG_20200316_222206.jpg (114.35 KiB) Visad 1316 gånger
.
La på lite spänning för att se hur det blev. Inte så pjåkigt ändå.
IMG_20200316_223132.jpg (87.5 KiB) Visad 1316 gånger
.
Blev lite smånervös när mätaren visade så skumma tecken, men det gör den tydligen när signal från temp.givaren saknas. Visar precis det den ska väl ikopplad i bilen.
Avslutade med en bit eltejp över lamp-hålet för att isolera mot utomstående ljus som ev. kan förstöra, även om den sitter mörkt... Man vet ju aldrig, skadar inte iaf.
IMG_20200316_223337.jpg (234.43 KiB) Visad 1316 gånger
.
Var rätt jobbig att löda, då hela kretskortet agerar värmesköld, så det svalde myyycket värme innan tennet smälte, och svalnade på ett par sekunder igen... Skulle egentligen haft en större spets på lödkolven, men eh, det tänkte jag inte på då...
Skakig som man är lyckades jag givetvis skaka till med kolven och smälta plasten på en kabel, drog ett varv eltejp runt den senare.
Ingen bild när det sitter i bilen, men blev helt ok faktiskt. Inga problem att läsa den alls. Lite sämre spridning än med orginal-lampan är det, men den är försumbar.
Näst på tur står växelväljaren, lustigt nog den enda lampa som är sönder i interiören. Sen lär man väl byta i ECC'n också, inte speciellt snyggt med vitt instrumenthus och knall-grön ECC panel
Har ev. fått tag på en ikke-läckande styrväxel också, mot en bullpåse och att jag skruvar bort den själv. Han visste inte vilken typ av styrväxel det var, men det är väl bara att plocka rubb och stubb tills den passar i 945an

Måste bara kontrollera att det verkligen är växeln som läcker på 945an, och inte ett rör eller liknande. Tydligen inte så ovanligt att dom rostar(??) av med åren.