Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken säger tänkte jag kort se vad era åsikter/erfarenheter är, har i en annan tråd bla läst att bromsoken från Biltema rekommenderas, hur ser ni andra på forumet om följande exempel (gäller 245-89):

Styrled yttre:
Autoexperten ekonomidel för 107:-, Biltema 99:-, Micro 128:- alt 218:- och Mekonomen 244:-.

Bromsskiva bak:
Autoexperten 291:- Biltema 199:-, Micro 220:- och Mekonomen 284:-

Är det som alltid att man får det man betalar för eller är ex en styrled för 107:- OK eller biter man sig i tummen?
Biltemas bromsskivor kontra Autoexperten och Mekonomen, fördelar och nackdelar?

I slutändan skilljer det ju en del i pengar och man kanske är dum snål som letar efter det billigaste alternativet.

Tacksam för alla synpunkter i ärendet.

/Mazen
Användarvisningsbild
av #27
Om du funderar på att köpa på Mekonomen eller Autoexperten så kan du åka till Volvo och se på deras priser..

Bromsskiva bak 299.- med volvokort, 325.- utan volvokort

Styrled yttre (p-ände) 265.- med volvokort, 288.- utan volvokort

http://www.volvocars.se/salesandservice ... /range.htm
av Mazen
Jag står lite i valet och kvalet om att köpa dom billiga alternativen, men vet inte om man som sagt biter sig i tummen och får skräp- är en styrled för 295:- tre gånger så bra som den för 107:-?
Vill därför få synpunkter och åsikter om denna djungel av delar.

Har tidigare köpt både från Micro och Mekonomen, men aldrig från Biltema.

/Mazen
av anp
Gummidetaljer från Biltema passar jag mig för efter att återigen fått 2or året efter på besiktningen.
Framvagnsdelar mm köper jag på bilverkstaden eller mekonomen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Biltemas "klonk stag" till t e x v70 håller minska lika bra som om du köper dessa på bilia,micro m fl och nästan 1/3 av priset på biltema :D
Användarvisningsbild
av niklas gson
anp skrev:Gummidetaljer från Biltema passar jag mig för efter att återigen fått 2or året efter på besiktningen.
Framvagnsdelar mm köper jag på bilverkstaden eller mekonomen.
renoverade en framvagn med bara delar från biltema typ lager bussningar bärarmar mm. ..golfen har då gått snart 10000 mil sen dess... o går då igenom besiktningen fortfarande.. utan klagomål på framvagnen ..
av Udenius
Hasse63 skrev:Biltemas bromsskivor är skänsliga att hastigt bli nerkylda te x vatten från en vattenpöl. tycker att de slits onödigt snabbt också.
Håller med! Skivorna fram från biltema blev skeva på 1,5 år (ca 4000 mil), det är inte okey tycker jag. B230A är inte någon racer och ventilerade skivor borde tåla en del kan tyckas! Nu sitter volvo original på sedan några år utan problem ...

mycket på biltema är bra, men endel saker är riktigt dåliga, dessutom upplever jag att kvalitén är ojämn vilket man inte vill med bildelar som ofta är ansträngande att byta ...
Användarvisningsbild
av P1800
Jag har köp Biltemas skivor till alla bilar jag haft de senaste 15 åren. Det enda negativa jag sett är att det som alla bromsskivor rostar, men varken mer eller minde än original. Däremot är jag skeptisk till Biltemas bromsklossar på Volvo 140 / 240 /260 är stålplattan för stor vilket leder till att beläggen kärvar fast med anliggande broms som följd. De måste därför filas av når tiondelar för att löpa fritt. Jag har också råkat ut för att bromsbelägget lossnar från stålplattan. Därför har jag kört med originalklossar på senare tid.
av ravestream
Udenius skrev:
Hasse63 skrev:Biltemas bromsskivor är skänsliga att hastigt bli nerkylda te x vatten från en vattenpöl. tycker att de slits onödigt snabbt också.
Håller med! Skivorna fram från biltema blev skeva på 1,5 år (ca 4000 mil), det är inte okey tycker jag. B230A är inte någon racer och ventilerade skivor borde tåla en del kan tyckas! Nu sitter volvo original på sedan några år utan problem ...

mycket på biltema är bra, men endel saker är riktigt dåliga, dessutom upplever jag att kvalitén är ojämn vilket man inte vill med bildelar som ofta är ansträngande att byta ...
Vet inte hur dom är igentligen men att dom blir skeva har inte med hur långt dom gått igentligen, Köpte Nya värre skivor från brembo som blev skeva på några månader. Bromsar du mycket under en kortare tid & skivorna blir varma sen blir tvungen att stå en stund still innan dom hunnit kyla normalt så blir dom skeva.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]